Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under november 2012

Av Anna - 30 november 2012 19:35

   

Alldeles precis till vintermånaden decembers ankomst kom så Kung Bore till vår ö. Med kyla och mörka moln for han fram och lämnade efter sig ett tunnt vitt täcke av pudersnö på backen. Ingen blir nog gladare för lite snö än jag och därför firade jag det hela med att köpa hem lite julblommor.

Det blev två vita julstjärnor som jag planterade i näverkorg med lite vanlig grön mossa. Korgen fyndade jag på Kupan i Hemse förra veckan för ynka 20kr. Sen köpte jag två röda hyacinter också. Ville egentligen ha vita men det fanns inte och jag tyckte röda lät roligt och fint. Har aldrig hört talas om det förr. Hoppas bara de blir röda och inte cerisa!


Nu ska jag återgå till packande inför mordagens julmarknad i Herrviks hamn!

Kramen

Av Anna - 29 november 2012 19:53

Idag är det inredningsfoto-tema hos Fabriken. Jag är ju en riktig nybörjare i fotosvängen men tycker det är väldigt intresserad så jag ska lusläsa alla fina tips som strömmat in där.  Det var först i våras som jag efter att i många år fotograferat med en billig kompaktkamera bestämde mig för att köpa en systemvariant. Jag är så nöjd och tycker den är värd varenda krona.


Några bra fototips har jag inte men jag delar gärna med mig av ett roligt och alldeles gratis redigeringsprogram. Picmonkey heter det och har massvis med roliga funktioner, teckensnitt, ramar, filter och ikoner. Här har jag lekt lite och  lagt olika filter på samma bild.

         

1.Oredigerad  2.Focal  3. Frost  4.Tranquil  5.Dusk



Av Anna - 28 november 2012 19:53

Här kommer ett litet bevis på mina oanande glasblåsartalanger. Riktigt kul var det och flaskan blev verkligen fin tycker jag! För visst får man väl skryta lite ibland?

   


Frånvaron på bloggen de senaste dagarna beror på att jag haft fullt upp med att packa teér. Tekalendern var en riktigt hit! Tack till er alla som handlat, tipsat och trott på min idé! Nu har 1060 tepåsar lämnat ön och landar imorgon i brevlådor över hela vårat avlånga land, från Skanör i söder till Skellefteå i norr.




Av Anna - 25 november 2012 20:00

Det var inte bara Sylvia Vrethammar som hade sin dag igår. Även jag fick stå i händelserna centrum hela dagen och blev firad ordentligt av mina fina vänner. En försenad 30 års present som bjöd på massa roliga överraskningar.


Först bar det av till Visby strand där det Hushållningssällskapet höll traditionsenlig julmarknad. Där fanns mycket fint att titta på och mycket gott att smaka på. Julmustkolor, saffransknäck och surdegsbröd trängdes med adventsljusstakar i björknäver, lammskinn och keramik av alla de slag.


Därefter promenerade vi mot okänt mål vilket visade sig vara Visby glasblåseri. Under utomordentligt bra handledning fick jag testa på att blåsa min egna vinägerflaska. Från början såg det ut som ett ouppnåerligt mål men det visade sig vara både roligt och häftigt att få forma och blåsa glaset. Vilket ballt material det är egentligen. Står min fina flaska i kylugnen och svalnar i väntan på att jag ska få hämta den i veckan.


Efter glasblåsningen mellanlandande vi hemma hos en av vänner. Det bjöds på dryck, tilltugg och trevligt småprat. Vid sjutiden begav vi oss av till Visby creperie för att avnjuta riktigt god mat i en mysig miljö. Besöker ni Visby någon gång är detta ställe ett riktigt bra restaurangtips!

Tack fina vänner för en riktigt toppen dag, det kunde inte bli så mycket bättre...


Av Anna - 25 november 2012 15:09

 

Söndagsnöjen kan se ut på många olika sätt. Just idag är mitt söndagsnöje att packa teér till mina tekalendrar. De har verkligen sålt som smör i solsken och den första upplagan som jag gjorde var slut på bara någon dag. Otroligt roligt att så många gillar idén och vill köpa sig en kalender. Nu packar jag alltså teer till min andra upplaga som jag ska sälja på julmarknaden i Herrvik nästa helg. För övrigt en mycket mysig och genuin marknad här på ön där alla försäljare står i de vackra fiskebodarna i det gamla fiskelägret i hamnen. Så denna söndag lyssnar jag på julmusik och njuter av hur fantastiskt gott det doftar av det gotländska honungsteet, det gröna polkateet och favoriten saffranste.


Vill du beställa en egen kalender och få den levererad innan den 1 dec är det sista chansen att lägga en beställning fram till  kl 10.00 imorgon 26/11. Maila på anna@aguesthousegotland.com i så fall!


Kika in på Fabriken för fler söndagsbilder

Av Anna - 22 november 2012 21:07

 

Jag har alltid haft som tradition att bjuda in till ett glöggmys den 2:a advent. När jag pluggade i Luleå var vi ett gäng tjejer som träffades för att baka lussebullar och pepparkakor tillsammans och sedan avsluta kvällen med lite god glögg. Här på Gotland har det blivit till ett litet större glöggmingel där jag också gör min alldeles egna glögg och bjuder på diverse goda tilltugg. Det har varit allt från mascarponefyllda aprikoser, handtrillade chokladpraliner, fruktsallad, kalljästa saffransbullar med vit choklad, tunnbröd med julig coleslaw, knäckehjärtan, blåbärsfudge eller saffranspannkaka med salmbärssylt.


Att jag gör egen glögg beror på att jag inte tycker om starkglögg och dessutom tycker att de man köper färdiga är alldeles för kvamliga och söta. Här hittar ni recepten på tidigare års glöggvarianter, vad det blir i år återstår att se.


2009- Fläderglögg med apelsin och kanel

2010- Äppelglögg

2011- Granatäppelglögg

 

Kika in på Fabriken för mer härlig glöggmingelsinspiration!

Allmänt · jul · kök · mat · recept
Av Anna - 19 november 2012 22:39

   

Vi har en ny sysselsättning här på kvällarna, nämligen att paketera teer! Jag har nämligen fått idén att göra en tekalender till julmarknaden i Herrvik som jag brukar stå på varje år. Från början tänkte jag bara göra en kalender till mig själv men sen kom jag på att detta ju faktiskt kunde vara något att sälja. Intresset bland vänner och bekanta har varit stort och jag får väl hoppas att även marknadsbesökarna nappar på min idé.


Det är med adventskalendrar tycker jag är en trevlig tradition och vill man inte äta choklad eller godis är ju te ett trevligt alternativ. Dessutom finns det ju massvis av härliga sorter och smaker att botanisera ibland. Eller vad sägs som grön polka, caribbean christmas, saffranste, gotländsk honungste eller rött julte?


Nu har vi paketerat teer så det står härliga till och 24 mumsiga smakupplevelser lagom till 2 personer döljer sig i varje kalender. En fin present till dig själ, teälskaren eller någon du tycker om. 149kr plus eventuellt porto 30kr.


Är du intresserad av en egen kalender så maila mig på anna@aguesthousegotland.com

 


Av Anna - 18 november 2012 16:34

Vi har haft en riktig slapparhelg här på ön! Igår styrde vi kosan mot östra delen av ön där Joakims föräldrar har en vacker kalkstensgård. Vi har promenerat efter stenstränder, grillat korv på stranden, eldat i kakelugnen, ätit gott och tittat på Så mycket bättre. Jag har visat er bilder från deras kalkstensdröm förrut, blandannat här och här.  Men det är så fint att det tål att visas om och om igen!

     

 I somras gjorde duktiga Anna och Jonas ett fint reportage till Expressen Leva och Bo därifrån. Vill du se det så hittar du det här.

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards