Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under mars 2013

Av Anna - 21 mars 2013 19:54

 

Det är tema påsk och påskpyssel på Fabriken idag och jag måste bara få dela med mig av det ultimata påskpysslet. Nämligen att gjuta egna stora gipsägg med hjälp av ballonger. Idén har jag fått från det svenskfinska programmet Strömsö och förra året gjöt jag mina första egna dinosauriägg. Lite pyssel är det men resultatet blir strålande fint. Äggen är vackra att fylla med blommor, godisägg eller bara ha som dekoration, precis som de är. Här finns en utförlig beskrivning på hur man gör. Jag valde dock att blanda gipset direkt i ballongen. Lycka till!


För mer påskpyssel och inspiration kika in på Fabriken.

DIY · Pyssel
Av Anna - 17 mars 2013 10:08

Naturen har på senare år blivit en stor inspirationskälla i inredningen, Vi plockar in stubbar, stenar, pinnar, växter och trädstammar. Björken är vacker både utomhus och inom­hus och vi nordbord har ett alldeles särskilt förhållande till björkstammar. Det är något visst med dessa vackra vita stammar av näver och den skira gröna färgen när björkbladen slår ut. Björken är ju också förknippad med festligheter och de senaste åren har den börjat få flytta in våra hem.


Hemma hos mig finns bland annat denna klädhängare och denna lampa som båda är gjorde av ihop surrade grenar.      

 
Här kommer också lite bilder på björkmöbler och björkar i inredningen som andra gjort. Vad sägs till exempel om dessa häftiga björksängar som jag hittade via Interiörguiden?
 
 
Eller dessa snygga bord av björklabbar. Det första designat av Fredrikson Stallard, det andra från Smuleblogg och det tredje som Isabella med bloggen Rusta upp visar.
     
Många har också gjort fina stegar eller bara plockat in en stam för att ge lite karaktär åt rummet. Första bilden är hämtad från Anna-Malin med bloggen Helt enkelt hos mig och bilden med stegen kommer från bloggaren Monica Karlsten.  Den andra stegen är gjord av Piggelina28 och hämtad från Styleroom. Bild fyra och fem kommer från bloggen Furnish och Interiörguiden.
         Sista bilden är hämtad från boken Naturlig inredning av Anna Örnberg där det finns ett helt kapitel om    vår älskade björk och hur man använda den i inredningen.  
Har du något tips på hur man kan använda björken i inredningen? Tipsa gärna!

För fler söndagsbilder, kika in på Fabriken.
Av Anna - 16 mars 2013 13:49

 

Solen skiner från klarblå himmel och luften står stilla. Så för första gången detta år har vi intagit en fika på vår lilla balkong. En stund i solen med sommarens flädersaft och nybakta limedrömmar är ren lycka. Det ger verkligen en föraning om det härliga som komma skall. 


Drömmar är verkligen min favorit bland småkakorna och för minnena tillbaks barndomens fikastunder med farmor och farfar på landet. Jag bakar ofta drömmar och smaksätter dem ofta i olika varianter såsom lakrits, polka, citron, kardemumma eller som denna gång med lime. Mitt bästa drömrecept kommer från en liten folder från Arla om svenskt smör. Här har ni det:


Drömmar ca 50st

100 g Svenskt Smör från Arla

3 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

1 dl rumsvarm rapsolja

1 tsk hjorthornssalt

4dl vetemjöl

2 lime, rivet skal plus saft


Sätt ugnen på 150°. Vispa smör, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och poröst. Vänd ner limeskal och limesaft. Tillsätt oljan och sikta ner vetemjöl och hjorthornsalt. Blanda snabbt samman till en smidig deg. Dela degen i 4 bitar, rulla ut till fingertjocka längder och dela varje längd i 12 bitar. Rulla varje bit till en lite boll och lägg på plåt med bakplåtspapper, lägg inte kakorna för tätt, de flyter ut lite i ugnen. Grädda drömmarna mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.


Detta blir också mitt bidrag till månadens kokboksutmaning hos Fika med Eleonore.

Av Anna - 15 mars 2013 09:02

Senaste dagarna har jag bläddrat, läst och förundrats över det fina reportaget från vårat hem som finns i senaste numret av Drömhem och Trädgård. Att få se någon annans proffsbilder på sitt eget hem ger verkligen ett nytt perspektiv på allt. Jag är så glad att vi fick chansen att vara med om detta! Tack duktiga Anna Truelsen och Jonas Lundberg för en spännande dag och för ett fint reportage!

       

Av Anna - 14 mars 2013 16:51

 

Bild från Ving.se

Igår gjorde vi slag i saken och bokade en resa till Teneriffa över påskledigheten. Vi har ju knappt haft någon  riktig semester sedan vi köpte skolan, så nu var det på tiden tyckte vi båda. Somrarna innebär ju jobb med vårt fina Guesthouse och på annan ledig tid har vi ju under lång tid prioriterat renoverande och byggande. Nu ser vi framemot en härligt avkopplande vecka med sol och bad. Att det blev just Teneriffa var att det just nu fanns riktiga billiga sista minutenresor dit.  Ingen av oss har tidigare besökt någon av kanarieöarna så har ni tips om vad vi bör se, äta eller uppleva så tar vi gärna emot era tips.


Vi ska bo i Puerto de la Cruz, som sägs vara en liten genuin och charmig kanarisk stad i den grönska ortovadalen. Här finns fina stränder, en mysig fiskehamn och trånga gränder, tapasställen och europas största delfinarium.


Har du varit på Teneriffa?


Av Anna - 13 mars 2013 18:57

 

Foto: Jonas Lundberg

Idag när jag kom hem från jobbet låg ett stort kuvert från LRF Media i brevlådan. Kuvertet visade sig innehålla inte mindre än två exemplar av senaste Drömhem och Trädgård där reportaget från oss finns med. Så otroligt roligt att få se! Vill i se en liten sneakpeak med lite bilder så bjuder duktiga inredningsstylisten Anna Truelsen på just en sån på sin blogg idag! Tack Anna och Jonas för ett kanonreportage!

Av Anna - 11 mars 2013 14:47

   

En liten fågel har viskat i mitt öra att inredningsreportaget från vårt hem, som Anna Truelsen och Jonas Lundberg, gjorde en typisk svensk sommardag i slutet på jun,i nu finns ute i tryck. Prenumeranterna av inredningstidnigen Drömhem och trädgård har redan fått sin tidning men jag får hålla mig till tåls tills den 14 mars då tidningen finns ute i butik. Ska bli fantastiskt roligt att få se de fina bilderna i tryck!


Av Anna - 10 mars 2013 11:39

 

Det blev en riktig starur här på ön. I fredags sken solen och det var riktig vårfeeling men när vi vaknade upp i lördags stormade det med snö. Även om våren tog en paus utomhus passade jag på göra våra inomhus. Idag har alla pelargoner planerats om och jag har tagit sticklingar i hopp om ännu fler pelargoner till sommaren.


För fler söndagsbilder kika in på Fabriken.


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards