Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2011

Av Anna - 27 februari 2011 22:09

Imorgon bär det av på konferens till Fårö! En otroligt vacker liten ö med skiftande natur och vackra vyer. Jag har bara varit där sommartid så det ska bli kul att få se denna plats i vinterskrud!


Nu återstår bara 2 timmar av röstningen i kökstävlingen! Vi ligger bra till, men det skulle inte skada med några fler röster! För att rösta skriver du en kommentar på

http://livethemma.ikea.se/inspiration/mitt-roda-dromkok


Tusen tack för era röster!

 


Av Anna - 27 februari 2011 10:30

Idag är det final i IKEA:s stora drömkökstävling. Det bidrag med flest kommentaren kl 00.00 vinner 5000kr och den stora äran att ha blivit utsett till Sveriges drömkök. Alla de 10 köksfinalisterna är väl värda en vinst men vi hoppas ju så klart att vårt röda kök sticker ut lite extra.

  

 

Gillar du vårat varma, röda och passionerade kök så hjälp oss gärna genom att lämna en kommentar (röst) här. Tack!!!


Ps.Alla kommentarer tävlar om 1000kr i presentkort på IKEA.Ds


Ha en skön söndag!

Av Anna - 26 februari 2011 09:54

      Snart bär det av till Rone för att spackla panel och förhoppningsvis även hinna påbörja målningen av rummet. Det är sportlov på ön nästa vecka och därmed har jag tre extra lediga dagar. Tanken är att väggarna och panelen ska målas klart då så att vi kan påbörja golvarbetet inom en snar framtid. Färgskalan kommer att bli densamma som i köket. Grålutat golv, ljusgrå panel och vita väggar. Tycker att det är en bra och neutral bas i rummet. 


Vi har letat efter en golvlampa till köket men inte riktigt hittat något som passat oss. Utbudet av lampaffärer på ön är inte den största. Min dröm vore att hitta en lampa som ser ut som ett träd! Gärna en björk, som jag tycker är det vackraste av alla träd.  Hade ett tag en idé om att bygga en lampa själv men att borra sig igenom en hel trädstam kändes inte som det enklaste. Belysningsdesign är en nätbutik med massor av häftiga lampor till bra priser. Där har jag hittat dessa som jag tycker är riktigt snygga BÅSTAD grå golvlampa  eller  RIBE från Markslöjd





Av Anna - 24 februari 2011 21:26

        


Ibland känns det verkligen som man har flyt i livet och just denna vecka har varit en sådan. I lördags bokade vi vår efterlängtande semesterresa till Island, i tisdags fick vi möjligheten att avnjuta en fantastisk musikalföreställning med Glada Hudikteaterna, i onsdags blev vi utvalda som finalister i IKEA:s drömkökstävling. Idag har jag fått en award av Angelica med den härliga bloggen Lilla Kråkslottet. Hon skriver att hon inspireras och blir glad av att läsa min blogg. Kika gärna in på hennes blogg och läsa om deras fantastiska arbete med deras drömhus, en gammal tågstation i norr. Som om inte detta vore nog ska vi på teaterpremiär imorgon också. Länsteatern på Gotland sätter upp musikalen Allt eller Inget. Älskade filmen och ser framemot en härlig kväll med mycket skratt!


Denna vecka har verkligen bjudit på mycket positiv energi och nu är jag laddad att jobba och spackla ute i Rone igen!


  


Ha en skön kväll och rösta gärna på vårt kök genom att kommentera vårt inlägg på Livet Hemma så tävlar även du om 1000kr.


Av Anna - 23 februari 2011 19:00

Just nu är lyckan total. Bland över 100 insända bidrag har vårat kök valts ut som en av tio finalister i IKEA:s stora drömkökstävling! Helt otroligt!!

Fram till den 27/2 man rösta på finalisterna och det kök med flest kommentarer vinner ett presentkort på 5000kr hos IKEA. Bästa kommentaren belönas med 1000kr.


Vill du rösta på vårat bidrag hittar du vårat RÖDA DRÖMKÖK här


Ha en underbar onsdags kväll och rösta gärna från vårat kök!

  

Av Anna - 22 februari 2011 17:36

Vår nere på bibloteket igår och lånade några reseguider inför vår islandsresa i april. Det gäller att läsa på och planera så vi hinner med så mycket som möjligt under våra fem dagar på ön. Med mig från biblioteket fick jag också den underbara kokboken "Två systrars söta". En fantastisk vacker bok med massor av inspirerande recept och härliga bilder. En utav mina favoriter från boken är Polkagrischeesecake som verkligen inte går av för hackor. Testa gärna! Jag lovar att ni inte blir besvikna!


Polkagrischeesecake


Botten:

ca 12 st digestivekex 75 g smält smör
Fyllning:
800 g cream cheese (t.ex philadelphiaost)
2½ dl strösocker
2 msk vetemjöl

2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 ägg
pepparmyntsextrakt
röd karamellfärg
   Glasyr:
200 g creame cheese
2-3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
krossade polkagrisar

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Kör digestivekex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.
  3. Rör ihop cream cheese och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
  4. Smaksätt med pepparmyntsextrakt. Mängden kan vara lite svår, men man får smaka sig fram.
  5. Häll en tredjedel av smeten i en separat bunke och blanda i några droppar röd karamellfärg.
  6. Varva ner fyllningarna i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
  7. Kakan kommer fortfarande att kännas lös när den tas ut men stelnar när den kallnat.
  8. Låt kakan stå kallt över natten och lossa den sedan försiktigt ur formen med en kniv.
  9. Bred på glasyr och strö lite krossade polkagrisar över kakan vid servering.
Av Anna - 21 februari 2011 13:08

Imorgon har Glada Hudikteatern turnépremiär på sin föreställning Elvis nere på Wisby Strand. Till min stora glädje har vi såhär i slutminuterna lyckats få tag på två biljetter. Det har varit helt utsålt ända sedan biljetterna släpptes men Joakim lyckats ordna två via sitt jobb.

  


Glada Hudikteatern med Pär Johansson i spetsen har verkligen fascinerat mig. Vilken drivkraft och vilket engagemang denna man och alla andra som jobbar med detta gäng måste ha. I höst gick en TV-serie på SVT "Elvis i Glada Hudik där man fick följa ensemblen och några utvalda huvudpersoners vardagliga liv samt resan till New York. En helt underbar serie som bjöd på både tårar, skratt och värme.


I mars är det biopremiär för filmen  "Hur många lingon finns det i världen?  Manus är skrivet av Pär Johansson och det är hans egna personliga berättelse om uppstartande av teatern och arbetet med utvecklingsstörda som ligger till grund för filmen.  En film som jag bara måste se.


Nu laddar jag för en härlig musikalkväll me Toralf, Bosse, Melonen och de andra härliga och otroligt duktiga Hudikgänget!

Av Anna - 20 februari 2011 14:17

Höganäs keramik har jag haft med mig sen barnsben och det är också den första serie som jag började samla på. Gillar deras tidslösa, rustika men ändå stilrena design. Just nu lanserar nya Höganäs keramik en frukostservis med ny design och nya glasyrer. Serien består av tekanna, kaffemuggar, temuggar, assisetter samt små och stora skålar. Servisen finns i flera härliga färger men jag har fastnat för den grafitgrå.

    

På dera hemsida kan man just nu tävla om en egen uppsättning av servisen genom att bjuda in någon på frukost och motivera varför just du ska vinna servisen. Tävlingen hittar du här

 

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards