Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under november 2013

Av Anna - 26 november 2013 17:34

 

Jag har blivit ett riktigt loppisfreak på senare år och det trodde jag jag väl aldrig! När jag var yngre var jag väldigt anti loppisar och begagnade prylar. Jag tyckte till med det var lite äckligt med grejer som någon annan okänd person haft. Men se så man kan ändra sig. Nu tycker jag loppisar är riktigt skoj och ofta kan man göra riktigt fina fynd. Som detta babygym och det lilla skidsetet för ynka 10kr/st!


Bra för plånboken och bra för miljön!

Av Anna - 25 november 2013 11:57

 

Då var det dags att kora vinnaren av den fina adventsljusstaken JULGLÄDJE från Mysvrån Design! Stort grattis till Cecilia Adén som hade turen på sin sida. Maila dina kontaktuppgifter till anna@aguesthousegotland.com så kommer din vinst med posten inom kort!

 

Stort tack till alla som ville delta i utlottningen och ett varmt tack till Annelie på Mysvrån Design för ett fint samarbete!

 

Av Anna - 24 november 2013 18:22

 

Jag är svag för snygga förpackningar i allmänhet och snygga glasflaskor i synnerhet. Så jag kunde liksom inte låta bli att köpa med mig denna läckra julmust hem från ICA MAXI.


Julmusten kommer från Apotekarnes och är smaksatt med en hemlig ingrediens som det är meningen att man ska smaka sig fram till! Min bror är en riktig julmustfantast så denna ska provsmakas när han kommer på besök i veckan!

jul · tips
Av Anna - 23 november 2013 10:50

 

Jag har alltid haft som tradition att bjuda in till ett glöggmys den 2:a advent. Till den träffen brukar jag också göra mina egna glögg med olika smaker varje år. Att jag gör egen glögg beror på att jag inte tycker om starkglögg och dessutom tycker att de man köper färdiga är alldeles för kvamliga och söta. Att göra egen glögg är inte alls svårt och smakar mycket bättre än köpt tycker jag!  Här hittar ni recepten på tidigare års glöggvarianter, vad det blir i år återstår att se. Dela gärna med er av era egna glöggrecept!


2008-Lingonglögg

2009- Fläderglögg med apelsin och kanel

2010- Äppelglögg

2011- Granatäppelglögg

2012- Citrusglögg

 

Dela gärna med er av era egna glöggrecept!

Cafe · DIY · jul · mat · Pyssel · recept
Av Anna - 21 november 2013 18:44

 

Jag och Elmer var och besökte mitt jobb häromdagen. Riktigt roligt att träffa mina kollegor och alla elever igen. Mina rara arbetskamrater hade dessutom samlat till en present till Elmer. Bland annat en superfin babyfilt från Klippan Yllefabrik. Så fin! Tack snälla ni!


Av Anna - 20 november 2013 17:24

 

Något som jag tänkt att jag skulle med Elmer redan innan han kom till världen var att göra gipsavtryck av hans fötter och händer. Det finns ju färdiga kit för sånt men jag ville så klart försöka själv. Det blir ju betydligt billigare. Man använder helt enkelt trolldeg till att göra gjutformarna.  Men jag ska erkänna att det var lite pyssligt få till det hela med en sprattlig bebis och en sambo med lika mycket tålamod som en gravid kobra. Men skam den som ger sig, jag är otroligt nöjd med resultatet. Ska fila dem lite mer men ska de sättas fast i en tavelram.


För en utförligare beskrivning på hur jag gjorde kika in HÄR:



barnrum · DIY · Elmer · Pyssel
Av Anna - 17 november 2013 13:40

 

Jag tyckte jag tog i från tårna när jag i höstas bestämde mig för att göra 100st tekalendrar (förra året sålde jag ca 40st). Men det skulle visa sig bli en jättesuccé! Redan i slutet av september var de 100 kalendrarna slutsålda och jag fick göra 50st till. Nu har jag precis gjort färdigt ytterligare 50st som snart ska läggas på posten. Från norr till söder och öst till väst i vårt avlånga land ska det snart räknas ner till jul med en riktigt väldoftande kalender. En kalender som bjuder på en nya smakupplevelse varje dag fram till jul och verkligen ger en "GOD JUL"


Nästa år tror jag att ska jag lansera en kaffekalender också. Vad tror ni om det?


Vill du veta mer om tekalendern hittar du information HÄR.

Tack också till Therese på Sockenvägen Söta som skrivit så fint om kalendern på hennes blogg


Av Anna - 14 november 2013 22:24

  ,

Med en liten bebis i huset får man stifta bekantskap med en hel rad nya prylar. Det är amningskupor, amningspumpar, babyolja, D-droppar, bärselar och Eskanappar för att bara nämna några. Under vår resa till Stockholm förra veckan fick jag också användning för på ett par smarta frysformar från Barnmatsburken.se som jag fått möjlighet att testa på.


Dessa frysformar i silikon används för att frysa in bröstmjölk och barnmat. Än så länge har jag bara testat att använda dem för att frysa in bröstmjölk. Men de har många smarta funktioner som jag tror att kommer uppskatta längre fram när det är dags att introducera fast föda. Jag vet att många använder isformar för detta ändamål men det är ju inte riktigt optimalt av flera anledningar. Silikonformarna är bland annat helt BPA-fria, vilket ju är svårt att veta om isformarna är. Dessutom är bitarna i formarna är anpassade för att gå ner i nappflaskor och barnmatsburkar av glas och storleksmässigt ger de möjlighet att komponera olika rätter. Formarna tål även att frysas, köras i diskmaskin och upphettas i ugn, vilket ju ger dem ett användningsområde även efter barnmatsperioden. Bland annat kan de användas som bakformar. Jag uppskattar också att upphovskvinnan delar med sig av smarta tips, idéer och recept på barnmat på företagets hemsida. Formar från Barnmatsburken.se tycker jag har en given plats hos varje nybliven förälder. En perfekt present till alla som just fått barn.

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards