Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under november 2011

Av Anna - 30 november 2011 16:36

Oftast är jag på fel ställe när pysselsuget sätter in. Ute i Rone har jag hur mycket färgad kartong, klister och dekorark som helst men i Visby fanns inte mycket att arbeta med. Man tager vad man haver-principen fick råda och en gammal kartong, lite garn samt en papperspåse fick förvandlas till årets julkort! Personliga är de om inte annat och jag gillar deras lite ruffa utryck!

    


Har ni börjat skriva er julkort än? För visst är det en trevlig tradition med riktiga kort och inte bara sms-hälsningar?


Vet ni förresten....Jag måste vara en riktig turgumma just nu. För idag damp det ner ytterligare ett vinnarmail i min mailbox. Det visade sig att jag gått och vunnit ett exemplar av urfina Bocken Bo. Bo såg dagens ljus förra året och är formgiven av duktiga Lina Börjesson. Den tillverkas i Dalarna och är i storleken 60 x 60 x 28 cm. Jag är övertygad om detta kommer bli en framtida klassiker och är så lycklig att jag snart har en i min ägo! Tack till Lina Börjesson och Ellas inspiration som arrangerade utlottningen. Kika gärna in på hennes pyssliga och fina blogg!



  



Av Anna - 30 november 2011 01:04

Tack till er alla som varit med och tävlat om lusseteet! Tack också för alla fina jultips ni deltat med er av! Nu har jag dragit en vinnare i tävlingen.

  


Maila mig på anna@aguesthousegotland.com så kommer lite mumsigt te på posten inom kort


Av Anna - 29 november 2011 19:33

Glöm nu inte att tävla om ett smarrigt lussete från Johan&Nyström. Jag drar en vinnare imorgon! Tävla här genom att dela med dig av ett jultips.

 

Av Anna - 29 november 2011 14:45

Ligger hemma med vinterkräksjuka idag. Usch, finns det någon värre "vardagssjukdom"?

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande för det här med att ligga still hemma är inte riktigt min grej. Jag har sovit, kollat på hemnet och sen har jag knåpat ihop en liten önskelista till tomten. Här kommer den:

    

1. Bäddset Nemi i 4 delar, 149kr, jotex.se

2. Bäddset Aili i 2 delar, 179kr, jotex.se

3. Duschset Stratus med blandare Gustav, 945kr, skanskabyggvaror.se

4. Pajform i högblank röd, 399kr, Höganäs Keramik

5. Ljusstake i högblank röd, 249kr, Höganäs Keramik

6. Renhornsljusstakar, 349kr, Antlers Design

7. Klädhängare NEO trädet, 999kr, jotex.se

8. Brickobord, 399kr, RUSTA

9. Vägghängd TV till vardagsrummet

10. Kockknivar till köket!


Vad önskar ni er i julklapp?




Av Anna - 28 november 2011 19:10

På julmarknaden i Herrvik finns en äldre dam som brukar sälja stickade vantar och lite annat handarbete. Inget unikt egentligen men det som är så roligt med henne är att hon gör väldigt moderna och häftiga i saker. I år hade hon kommit på idén att göra egna julgarnskulor av lite tunnt garn, tapetklister och en ballong! Precis på samma sätt som jag gör mina lampor. Otroligt roligt, kreativt och galet fina! Så idag blev det att springa till affären och köpa garn för här ska göras julgranskulor.


1.Börja med att blåsa upp en ballong i önskad storlek.
2.Ta sedan en bit plastfolie och klä över ballongen. Detta för att inte limma ska torka fast i ballongen, då blir det ett väldigt pyssel med att få loss den utan att förstöra bollen.Bild: privat - eMeN









3. Mät upp ungefär hur mycket snöre du beöver och smeta in detta med vävlim/tapetklister. Smeta även in ballongen ordentligt.


4. Vira därefter snöret runt ballongen till du känner dig nöjd.


Bild: privat - eMeN
Bild: privat - eMeN
5.Sen är det bara att låta limmet torka.


6.Ta hål på ballongen med en vass kniv eller sax.
Peta sedan ut all plast genom något större hål.
Man får vara lite försiktig, på sina ställen så har plastfolien limmats fast i snöret, då får man pilla loss lite innan man drar ut alltihopa.



Bild: privat - eMeN



6.Eftersom det är jultider så ville jag jula till min trasselboll med lite glitter.
vanligt rött glitterlim smetades ut på bollen.
Bara att vänta på att det ska torka igen.





Allmänt · jul · Pyssel · tips
Av Anna - 28 november 2011 18:02

 Tidigare i höstas hade vi den stora förmånen att få vara med i Expressen Leva&Bo. Det var en liten artikel där vårat färgstarka och personliga kök visades upp. Häromdagen fick jag nys om att reportaget nu även låg ute på internet. Är du nyfken så kika här:



Av Anna - 27 november 2011 09:54

     

Vill bara önska er alla en riktigt trevlig första advent!

Hoppas ni får en mysig söndag med nära och kära.


  


Igår stod jag på julmarknaden i Herrvik. Riktigt mysigt även om det blåste som attan nere i fiskeläget. Vi hade pyntat och gjort fint i fiskeboden och fick mycket beröm för vår styling. Försäljningen gick över förvantan. Jag sålde flera snörlampor, blomsterarrangemang och biscotti. Sen hjälpte jag även Joakims mamma att sälja tovade grytlappar, tehuvor samt underlägg.


Nu väntar pepparkaksbak med bästa bror och respektive. De skulle egentligen åkt hem idag men blåsten gör att färjorna är inställda.


Av Anna - 24 november 2011 20:34

 

Här kommer en liten hälsning från marmeladfabriken i Visby. Nu är jag nästintill färdig med marmeladerna inför lördagens julmarknad. Årets smaker är:


Plommonmarmelad med citrontwist

Plommonmarmelad med rom och kanel

Limemarmelad med vaniljvodka

Apelsin och mangomarmelad

Apelsin och saffransmarmelad

Clementin och nejlikemarmelad


De två sistnämnda är två riktiga höjdare i det nalkande julmörkret. Jag gör dem genom att jag pressar saften ur citrusfrukterna och kokar denna med lite vatten och syltsocker i ca 5 min innan jag häller upp på rengjorda burkar. I apelsinmarmeladen tillsätter jag ca 0,25g saffran och i clementinmarmeladen ca 10 hela nejlikor. Mumsigt värre blir det!


Kram på er!



jul · Made by A · mat · Pyssel · recept · tips

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards