Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under april 2009

Av Anna - 28 april 2009 23:41

Har haft besök av en gammal studiekamrat ikväll. Hon passerar Luleå en snabbis och då måste man så klart passa på att ses. Blev en härlig pratstund och många koppar te. Te är verkligen fantastiskt gott, särskilt under i goda vänners sällskap. Mitt favoritte- alla kategorier- är Cinnamon av märket Dilmah. Har ni inte testat det så gör det!

De har för övrigt många andra goda tesorter. Har funderat på att ha dem i caféet men tror att det blir lösviktste från Kränku istället.

http://www.dilmahtea.com/ för er som är nyfikna!


Det har gått lite segt med arbetet kring skolan senaste dagarna. Jag har inte känt nån direkt motivation att ta tag i något. Tror att min lilla Umeåweekend kan göra gott för att få tillbaks motivationen igen. Imorgon eftermiddag bär det av och jag ser verkligen framåt det.


Önskar er alla en trevlig valborg!

Av Anna - 27 april 2009 15:06

Nu har jag äntligen beställt mina pelargoner. Det tulpanblommande var tyvärr så slut så det blev två varianter av rosenknoppspelargoner. En i vitt som kallas Kronsprinsessan Mary och en variant i rött som kallas Rosebud. Jag kunde inte låta bli att beställa den danska varianten av vår Mårbacka som kallas Dronning Ingrid. Jag blev dock lovad att de skicka med Emma från Bengtsbo om det fanns nån planta kvar på lagret.


Riktigt kallt här uppe i norr igen nu. Burr! Fast å ena sidan är det bra för då kan jag ägna kvällen åt att skriva klart dokumentet till Miljö och hälsa. Ska komplettera med några rutiner för kundklagomål, samt beskriva vår sopsortering.


Vi har förresten ändrat oss om kylvitrinen. Det blir en drickakyl istället. Har satt in en annons i Gotlands annonsblad och hoppas på respons. Tidigare har responensen där var väldigt bra.


Passade på att beställa lite smultronplantor med. Skulle gärna ha lite rabarber också men jag antar att man måste ta från nån annan planta då? Nån som vet?

Av Anna - 26 april 2009 21:02

Äntligen börjar det bli riktigt varmt häruppe i norr. Solen har stått högt på himlen hela helgen och värmt sådär härligt som bara vårsol kan.

 

Jag har haft en riktigt skön helg. Hade turen att bli bjuden på middag hemma hos en god vän i fredags. Inte illa! Vi satt hela kvällen ute på hennes balkong och njöt av god mat och vin.  Idag har jag varit nere på stan och träffat en annan av mina vänner. Vi tog en lång härlig promenad i  och sen blev det en glass i solen framför stans vackra Kulturhus.


Den här veckan blir det en kortvecka i skolan. På onsdag åker jag nämligen ner till Umeå för att fira valborg och hälsa på en gammal vän. Ser verkligen framemot detta. Vi brukar alltid ha himla trevligt ihop. Goda vänner kan man ju som bekant aldrig få för mycket av.


Joakim jobbar och sliter ute i skolan, idag har de flyttat diskmaskinen till det som ska bli det nya diskrummet. Är otroligt imponerad över allt jobb han lägger ner. Själv har jag tappat lite stinget den senaste tiden. Känner mig inte lika entusiastisk som förrut men hoppas att det bara är tillfälligt.


Det börjar droppa in lite bokningar nu och något som glädjer mig särskilt är att det är några av mina läsare här som bokat boende hos oss. Vi kör fortfarande med bokatidigtrabatt så har ni planer på Gotland i sommar är ni välkomna att höra av er!

Av Anna - 25 april 2009 11:03

Som jag skrivit förrut har jag verkligen fått upp ögonen för pelargoner den här våren. Jag förundras verkligen över hur otroligt mycket vackra och annorlunda sorter det finns. När man plötsligt får upp ögonen för någonting och börjar läsa på så blir man ofta väldigt fascinerad och det är preci vad jag är just nu.Tidigare har en pelargon för mig bara varit just en pelargon men det flödar ju underbara sorter.


Jag har hittat några riktiga favoriter nu och det är:

Mårbacka tulpan - helt underbar

Red pandora -ljuvlig

Emma från Bengtsbo - min absoluta favorit

Mårbacka Harald- fantastiskt härlig

Dronning Ingrid (som tydligen är Damnarks svar på vår Mårbacka)


Blev tipsade om odla.nu av en annan bloggare. Där säljer de sticklingar för 16kr/st. Tidigare i veckan fanns både Emma från Bengstbo och Red pandora men nu verkar de vara borta. Jag hoppas att de kommer tillbaks så att jag kan göra en beställning. Annars kanske det får bli rosenknoppsblommande pelargoner. Är det någon som har någon erfarenhet av sådana?


Tar även tacksamt emot tips på var man kan köpa smideskyltar och skyltar typ (mäklarvisning).


Ska ge mig ut i solen nu, börjar bli riktigt varmt även är nu!



Av Anna - 24 april 2009 10:51

Idag har jag varit i kontakt med kommunen för att se vilken typ av bidrag man skulle kunna få som nystartat företag. Vi tänkte att vi kanske kunde få bidrag för inköp av möbler och inventarier till caféet men det verkade inte helt lätt. Däremot kan man få hjälp med hemsida, grafisk profil och liknande. Nu har vi ju redan ordnat med det men det skulle också gå att söka pengar för en broschyr eller skyltar.


Vi hade  tänkt sätta upp café och gårdsbutiksskyltar i vägkorsningarna i närheten av vår skola. Jag har sökt runt lite på nätet efter företag som gör utomhusskyltar men inte hittat så mycket. Är det nån som har någon idé om var man kan hitta skyltar liknande dessa?



Av Anna - 24 april 2009 00:37

J har varit och köpt en gräsklippare uppe på Fårö idag. Det är en lite mindre åkgräsklippare och den kommer nog komma väl till pass eftersom vår tomt är närmare 10 000kvm.


En sak som fascinerar mig är att gotlänningar tycker det är så långt att åka överallt på ön. Ska åka de 7 milen från Visby till Fårö måste man som gotlänning nästan sova över nånstans på vägen. I norr där jag bott de senaste åren tycker man inte att 20-25mil är någonting alls.


Just nu är J ute i Rone och pratar med idrottsföreningen om det staket som ska sättas upp i helgen mellan vår och idrottsföreningens mark.


Själv känner jag mig helt slut idag. Det har strulat ihop sig med vårt examensarbete och vi kommer inte vidare. Känner mig väldigt frusterad och irriterad. Det är lite för mycket på en gång just nu!

Av Anna - 22 april 2009 16:06

Det börjar bli bråda dagar för iordningställandet av cafeét nu. I slutet på maj när jag besöker Gotland under två veckor hoppas vi att Miljö- och hälsa ska kunna få göra sin slutbesiktning av lokalerna.


Då måste också alla inventarier finnas på plats. Mitt stora projekt just nu är att hitta en kylvitrin modell mindre. Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort eftersom kärt barn har många namn. Kylvitriner går också under namnet exponeringsdisk, konditorsdisk, konditorkyl, kyldisk, exponeringskyl, cafekyl.

Har hittat en modell som jag verkligen gillar men den verkar inte gå att få tag på nånstans!


Om ni känner någon som säljer caféutrustning så hör gärna av er till mig!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards