Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under augusti 2010

Av Anna - 22 augusti 2010 09:54

Jag har aldrig varit något fan av Överskottsbolaget tidigare. Har mest tyckt att de sålt skräp och krafs. Men så fel man kan ha! ÖB är en riktig guldgruva för oss pysseltokiga.


Kolla så får ni se:


Glasflaskor till saft finns på Åhlens för 55kr/st På ÖB betalade jag 15kr/st

Violessens/lakritsessence fanns på essencefabriken (50ml för 40kr) På ÖB betalade jag 20kr för 250ml

Örkrokar köpte jag på panduro och via tradera. Jag betalde 5kr/paret. På ÖB hittade jag ett paket med 4par, 5 wirelås, 5 ringlås och 10 mellanringar för 12.50kr


Överskottsbolaget är en riktig guldgruva! Får inventera deras pysselsortiment bättre i veckan! Må gott alla fina!

Av Anna - 21 augusti 2010 16:26

Vinden viner utanför fönstret och hösten börjar närma sig. Tid för att börja arbeta inomhus igen med andra ord. Vi har många projekt på g men planen är att vi under hösten ska genomföra följande:

  • Köket ska göras klart. (vatten och el måste dras om)
  • Lärarrummet ska målas och tapetseras (tapet och färg köpte vi redan i våras)
  • Badrum ska planeras och offereras och byggas (men helst av någon annan)
  • Golven i vårat nuvarande rum ska rivas, slipas, lutas och lackas (tjohej det är 90kvm istället för 50)
  • Fasaden ska på gaveln på längan ska skrapas och målas
  • Ny infart ska planeras och struktureras
  • Garderob ska byggas
  • Dränering ska planeras
  • Det ska syltas och läggas in päron
  • Det ska plockas björnbär och röjas i trädgården
  • Taket ska lagas (läcker och är murket på vissa ställen)
  • Trappans golv ska rivas, slipas och målas.
  • Det ska sys dragkorvar till alla fönster på övervåning ( det var riktiga kallras i vintras).
  • Jag ska göra röda snörlampor till köket
  • Jag ska bygga en platsbyggd soffa och bokhylla i köket

Men första några lediga helger. På torsdag åker jag till Köpenhamn för att gå på bröllop. Det är en barndomsvän som gifter sig. Det ska bli underbart med en miniweekend i södern.

Helgen efter kommer mina föräldrar på besök och helgen  därefter blir det kajakpaddling i Stockholm.  Så visst hinner vi med allt sen ;)

Av Anna - 18 augusti 2010 16:32

På eftermiddag idag invaderas jag av ett busslast med glada pedagoger från Guteskolan. De hade valt att förlägga sitta eftermiddagsfika hos oss idag efter en vandring på Sudret. Jag ordnade guidad visning och bjöd på citronpaj i caféet. Det är alltid roligt med positiv respons och uppmuntrande kommentarer. Tack för en trevlig eftermiddag kära kollegor!


   

Av Anna - 17 augusti 2010 23:10

Idag har det bakats citronpajer, dukats och städats hela kvällen. Varför ska jag berätta för er imorgon!


Natti!

Av Anna - 16 augusti 2010 21:34

 

Buskarna i vår köksträdgård fullkomligt dignar av björnbär. Än är de inte riktigt mogna men snart så. Förra året kokade jag björnbärssylt och björnbärsmarmelad (som inte blev särskilt lyckad). Några bär sparades till julen björnbärssill och till björnbärstryfflar. I år ska jag testa på björnbärslikör och rårörd björnbärssaft. Min saftförsäljning på Ronehamnsdagen gick över förväntan och jag tänkte köra samma koncept på höstmarknaden.


Snart är det plommon och päronsäsong också. Jag hoppas kunna lämna in päronen på musteri så jag får min egna päronmust till nästa sommar.

Tar tacksamt emot tips på vad man kan göra av trädgårdens skörd!

Av Anna - 15 augusti 2010 11:47

 

Vilken sommar vi haft i år. De första gästerna anlände till oss den 28 juni och de sista reste idag den 15augusti. Totalt har vi haft 103 personer boende hos oss under dessa veckor. Några stannade bara en natt och andra var här i hela tre veckor.


Vi har fått ta emot mycket beröm för vårat boende och det glädjer oss verkligen. Våra gäster har hyllat de sköna sängarna, den härliga trädgården, lugnet och vårat trevliga bemötande. Vi kan inte bli annat än glada :)


Jag hade caféet öppet mellan den 6 juli och den 8 augusti. Vissa dagar när det var som varmaste kom det bara en eller två besökare och dagskassan blev ynka 38kr. Andra dagar kryllade det av folk och jag hade svårt att hinna med. Årets storsäljare har varit vit kladdkakemuffins som serverats med grädde och björnbär. Även rallarhalvor med brie och soltorkad tomat har sålt riktigt bra.


Backluckeloppisar blev inställda på grund av bristande intresse. Det var bara en ynka person som hörde av sig. Men jag tror på idén och skam den som ger sig. Utöver fika har jag också sålt honung, raggsockor, vykort, smycken och den fina boken Café Gotland. Jag har faktiskt bara två ynka ex kvar vilket är himla roligt. Det var ju verkligen en chansning att köpa in dessa böcker.


Joakim har slitit med fasaden. Den västra gaveln har skrapats, grundats, oljats och målats. Resultatet blev riktigt bra. Att hålla efter i rabatterna och växthuset har jag inte hunnit. Inte heller har jag hunnit med att måla trappen eller riva upp golv. Men när hösten kommer ska vi ta tag i nya projekt. Köket ska färdigställas. badrum ska planeras. Lärarrummet ska spacklas, målas och tapetseras så att det kan hyras ut under nästa säsong.


Nu ska jag ut i solen och njuta av min sista lediga dag innan terminen drar igång!


Må gott!

Av Anna - 12 augusti 2010 10:20

Senaste tillskotten bland smycken är sirligt romantiska örhängen i silver och porslin. Nu måste jag ta hål i öronen tror jag!


     

Av Anna - 12 augusti 2010 10:11

Efter KubbVM har jag njutit av några dagars välförtjänt semester. Gotland är en underbar semester ö och vi har hunnit med massor. På måndagen styrde vi kosan nordväst och besökte Lummelundagrottan och avnjöt en härlig kräftmacka på Krusmyntagården. Eftermiddagen förlades till Visby där vi förlustade oss på medelstidsmarknaden och avnjöt gigantiska nachotallrikar på JODA bar.

    


På tisdagen tog vi oss till Fårö, där det blev besök på raukområdet Langhammars och bad på Sudersand. På vägen tillbaka hann vi besöka mysiga Rute stenugnsbageri och ta ett dopp i Blå Lagunen vid Ar.

     


Onsdagen firade vi ett födelsedagsbarn med tårta, båttur och middag på Grå Gåsen burgeria. Helt underbart med andra ord!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards