Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under juni 2011

Av Anna - 30 juni 2011 22:07

Det bästa med att ha vänner/släktingar på besök är att man verkligen tar sig för att göra saker. Jag har länge tänkt att jag skulle åka till Stånga där det nämligen skulle finnas en handelsträdgård med bara pelargonier. Efter att vi badat på härliga Herta på förmiddagen passade vi på att ta vägen förbi Stånga och strax nedanför kyrkan låg Sutarve Handelsträdgård. Väl värd ett besök för både blomentusiasten och den ointresserade. Här kryllar det fullkomligen av pelargoner i alla former, färger och modeller. Till och med den totalt ointresserade blompersonen blir imponerad av denna fantastiska samling med över 3000 olika sorters pelargoner. Med hem fick två hängpelargoner i lila följa.

 

Kvällen avslutades bra den med! Grillning, cheesecake och trubadurafton på verandan.

Av Anna - 28 juni 2011 22:26

    Ända sedan jag flyttade till Gotland har jag tänkt att jag ska göra ett besök på den vackra ön Stora Karlsö och idag blev det besöket äntligen av. För er som ska besöka Gotland framöver vill jag varmt rekommendera denna dagsutflykt. Båten ut till ön avgick från Klintehamn på förmiddagen och väl ute möttes vi av underbar natur med lummig skog och branta klippkanter. Stora delar av ön är fågelskyddsområde eftersom nästan 60% av Europas sillgrissslebestånd (40 000!!!! fåglar) häckar här. I dagarna är häckningsperioden över och de nykläckta ungarna ska kastas ut i det verkliga livet genom att kasta sig ut för bergskanten. Just nu pågår ringmärkning av fågelungarna och igår kväll var det hela 427 ungar som gett sig ut på sin första flygfärd. Ön bjöd också på ett stycke kulturhistoria med fyrar, fiskeläger och vackra gamla hus!

Av Anna - 27 juni 2011 21:38

     

Vi har haft en sagolikt fin dag på ön idag. Blåelden blommar för fullt och färgar alla strandängar alldeles himmelblå. Det finns så mycket fint att upptäcka här på vår fantastiska ö. Därför vill jag dela med mig av våra smultronsställen. Under förra sommaren gjorde jag en liten affisch med våra bästa Gotlandstips som jag satte upp nere i uthyrningsdelen. Idag åkte vi en av dessa turer med våra fina släktingar som är på besök.


Överraskas av Östra Gotland

Först styrde vi kosan ut till Närsholmen som faktiskt kallas för den gotländska savannen. Martallar, enar och blommande strandängar gör att miljön ser allt annat än svensk ut. Därefter följde vi vägen ut till den lilla semesterorten Ljugarn och besökte Folhammars raukområde. I Ljugarn finns det också flera trevliga restauranger och fik som är väl värda ett besök. Idag blev det lunch på Bruna dörren där man kan avnjuta fantastiskt goda pizzor på en trevlig innergård fulla av rosenbuskar. Efter Ljugarn bar det av mot Östergarnslandet och vi tog den lilla stenvägen ut på Sysne Udd där blåelden blommade för fullt. Ute på udden finns också en mysig fiskebutik där man kan köpa färsk fisk och rökta räkor. Sedan fortsatte färden mot den lilla fiskehamnen Herrvik med sina fina strandbodar och den trevliga Hamnkrogen som serverar underbara fiskrätter. Passa också på att gå upp på Grogarnsberget och beundra utsikten och den fin Östgarns holme.

Av Anna - 26 juni 2011 13:18

Ett annat av sommarens små projekt är att fundera ut hur ett badrum/tvättstuga ska skapas i den nuvarande lilla toaletten, städskrubben och hallen. Rummet finns där men planlösningen är ännu oklar. Till min hjälp har jag därför hittat ett fantastiskt fint ritprogram som finns att ladda ner alldeles gratis. Den här gången bojkottar jag IKEA:s planeringsverktyg och satsar på Room328 istället. Här kan man nämligen rita in snedväggar, innerväggar och annat skoj. Är du nyfiken på programmet finns det här


  


Idag får vi förresten besök av hela tjocka släkten. Mor, far, mormor, farmor, mormors syster med man och barnbarn! Ha en fin söndag!




Av Anna - 25 juni 2011 10:26

      
Vi älskar verkligen vårat vackra hem! Just nu arrangerar Fastighetsbyrån en stor tävling där de är på jakt efter Sveriges charmigaste hem. I slutet av augusti utses 10 finalister som tävlar om 30 000kr heminredning och ett reportage i Expressen Leva & Bo. Vill du rösta på våran vackra gotländska folkskola kan du gör det här

Av Anna - 24 juni 2011 21:55

Ni som följt bloggen ett tag vet att jag pratat om att ha björkstammar på väggarna! Jag har tittat på tapeter, wallsticks och riktiga trädstammar men till slut så beslutade jag mig för tygvepor. På IKEA finns nämligen urfina Anno Unni och vid senaste IKEAbesöket fick de följa med hem. De har dock legat ner packade i väntan på vårat väggbygge men ikväll kunde jag inte låta bli att tjuvtesta dem på väggen! Enkelt, snyggt och billigt! Me like!


       

För oss björkälskare lanserade även IKEA tavlan SOLMYRA i sin sommarkollektion. Den är i storlekeen 70*50cm och skulle passa alldeles utmärkt på en vägg här hemma!

Av Anna - 24 juni 2011 10:09

Vill bara önska er alla en riktigt fin midsommarafton. Hoppas ni får njuta av god mat, dans runt lövad stång, god dryck, många skratt och solvarma jordgubbar. Glöm inte att plocka 7 sorters blommor att lägga under kudden i natt!

   

Här på ön bjuder naturens makter på klassiskt svenskt midsommarväder med växlande molnighet och en och annan regnskur! Men till kvällen ska det klarna upp!

Ha en fin dag!

Av Anna - 23 juni 2011 15:14

Sill hör midsommar till! Här bjuder jag på två nya sillvarianter väl värda att testa under morgondagen. Mina burkar har jag precis ställt in i kylen så att de får stå till sig till. Fläderblomssillen smakar härligt somrigt med lite citron  och lime men björnbärsillen är min absoluta favorit. Jag åt den första gången på Kebnekaise fjällstation och det var så gott att jag frågade kocken om receptet.

    

Fläderblomssill 10port vid buffé

1 brk inläggningsfiléer

1/2 dl ättikssprit

1 dl socker

1,5dl vatten

6 fläderblomsklasar

10 vitpepparkorn

1 liten gul knipplök

skalet från en citron

skalet från en lime


Koka en 1-2-3lag med ättikan,sockret och vattnet. När lagen är klar (sockret löst sig) så stoppa ner de lätt mortlade vitpepparkornen samt fläderblomsklasarna. Låt lagen svalna ett. Under tiden skär du fileérna i bitar och skivar löken. Varva lök, sill, citrusskal i en glasburk. Häll över den avsvalnade lagen och låt stå i kylen ett dygn innan servering.


Björnsbärssill 10port vid buffé

1 brk inläggningsfiléer

1/2 dl ättikssprit

1 dl socker

1,5dl vatten

2 kanelstänger

ca 3-4dl frysta björnbär/blåbär

Koka en 1-2-3 men låt kanelstängerna koka med. Låt lagen svlna och varva under tiden bär och sillbitar i en glasburk. Häll över den avsvalnade lageoch låt burken stå i kylen ca ett dygn innan servering!


Glad midsommar!




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards