Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under maj 2014

Av Anna - 18 maj 2014 15:34

 

När jag drev café här i skolan för ett antal år sedan var "Sega solrossnittar" en utav de mest populära kakorna på menyn. Ljuvligt seg, lite knäckig smak och med lite extra chrunch i form av de rostade solroskärnorna. En riktigt favorit som ofta fick stående ovationer. En enkel och smarrig småkaka som är väl värd att testa inför kommande morsdag, kristi himmelfärds och nationalsfiranden.

Det får bli mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild denna vecka!


SEGA SOLROSSNITTAR


200 g rumsvarmt smör
2,0 dl socker
  1dl ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1,5 dl solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst, tillsätt sirap och rör om. Rör samman alla torra ingredienser och blanda sedan allt till en smidig deg. Forma degen till tre längder och lägg på bakplåtspapper, strössla över lite extra solrosfrön och platta till längderna något. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Skär längderna till snittar när de svalnat något, lägg över på galler och låt svalna helt. Njut!

 

Av Anna - 17 maj 2014 10:15

    

Det har inte blivit särskilt mycket träning här hemma sen Elmer kom till världen. Även om jag verkligen velat har det varit svårt att komma iväg och orken har inte riktigt funnits. Men nu har det blivit ändring på det. Vi är nämligen ett gäng glada mammor som dragit igång med lite barnvagnsträning, vilket är jättekul. Vi träffas vid ett motionsspår där vi powerwalkar, gör intervaller och styrkeövningar med och utan barnvagn. Jag grämer mig verkligen att jag inte tänkt på att barnvagnen är ett riktigt bra träningsredskap tidigare. Knäböj, rodd, bröstpress och tåvhävningar i uppförsbacke eller utfallsgång är bra övningar som är lätta att göra med vagnen. Som avslutning kör vi intervaller med barnvagen upp och ner för en liten backe. Träningsvärk som tusan hade jag efter första passet, en riktigt härlig och välkommen känsla. NU KÖR VI, tjejer!


Har ni några roliga barnvagnsövningar att dela med er av?

Av Anna - 8 maj 2014 11:48

Idag är det KÖK som är torsdagstema hos Fabriken. Jag har ju visat vårt kök flertalet gånger men det tål ju att visas igen. Det är mitt absoluta favoritrum här hemma och älskar dess rymd och det färgglada luckorna.Vi blev stolta tvåor i IKEA:s stora drömkökstävling och köket har också visats i flertalet inredningsmagasin.


Köket var från början 1-2:ans gamla klassrum och det är ett gedigt renoveringsarbete vi gjort med att riva ner ljuddämpande plattor i taket , spackla och måla taket. Riva gamla plastmattan, slipa, luta och vaxa golvet samt måla väggar och bygga ett helt nytt kök. Köksdesignen har jag gjort själv i IKEA:s köksprogram och särskilt förtjust är jag i den stora köksön. Hoppas ni hittar lite inspiration!

               

     

'

Fler bilder från köket och renoveringen hittar du HÄR:

Av Anna - 6 maj 2014 17:46

 

... eller Creme Ninon au gingembre et crème de chèvre, vilket ju låter betydligt flashigare. Hur som helst är det en otroligt och god snabbfixad middag full med järn, antioxidanter och andra nyttigheter. Å längre än en kvart tar det inte att få maten på bordet!

 

Creme Ninon

4 port

 

1 liten gul lök

600g frysta gröna ärtor

2 buljongtärningar

7 dl vatten

2 dl vipsgärdde

1 dl vit mousserande vin (kan uteslutas)

4 cm färsk ingefära

salt och peppar

 

Skala och hacka löken. Riv ingefäran. Koka upp vattnet och buljongen. Lägg ner löken och ärtorna och låt koka under lock i ca 5 min. Mixa soppan slät med grädden. Lägg i den rivna ingefäran. Låt koka upp och smaka av med salt. Häll i det mousserande vinet precis innan servering.

Servera med bröd och en getostkräm ( getost blandat med kesella/creme fraiche)

 

 

 

Av Anna - 5 maj 2014 16:30

Min älskade lille son verkar ha ärvt mitt intresse för friluftsliv! Under gårdagens tur till Närsholmen med promenad i blåsten och lunch ute i det fria fyrade han av leende efter leende. Vi får ta och boka in fjällvandring tillsammans när han blir lite äldre.



Av Anna - 4 maj 2014 11:54

   

   

Våren är här och med den kanske också den stundande sommarsemestern ska planeras. Här på ön håller vi som bäst på att iordningställa vårt guesthouse inför sommarens alla gäster och besökare. Vårt trivsamma ooch familjevänliga boende ligger på sydöstra Gotland och är en perfekt utgångspunkt för en mysig semester på vår vackra ö.


Men för dig som hellre semestrar i vackra Visby kan jag tipsa som att vi under sommarveckorna hyr ut vår lägenhet i Visby. Den ligger mycket centralt bara ett stenkast från Östercentrum och ringmuren. Lägenheten har ett stort, välutrustat kök med sittplats, badrum med dusch och kombinerat sovrum/vardagsrum med resårsängar. Utanför lägenheten finns en trevlig trädgård för frukost i det gröna. Avskilt läge men ändå nära innerstaden. Lägenheten uthyres till skötsamma medelålderspar eller par med spädbarn. Max två vuxna i lägenheten. Bytesdag på lördag och lägenheten finns ledig vecka 28,29, samt 31. Pris 4500kr/veckan.

 

Gotland och Visby har så mycket att erbjuda. Strosa i rosenklädda gränder, promenera i solnedgången på strandpromenad, ta en glass i hamnen,  dricka en kall öl på en mysig uteservering, beundra den fantastiska ringmuren, njuta blomsterprakten i botaniska trädgården eller bara ha av lite avkopplande härlig semester. Besök raukarna på Fårö, bada på långgrunda strandstränder, fynda bland loppisar, besöka keramiker och utställningar, mumsa på nyrökt fisk i ett mysigt fiskeläge, beundra utsikten på Högklint, uppleva medeltiden på ett Tornerspel, ljumma sommarnätter, solnedgångar vid stranden, glass i stora lass eller en avkopplande bok skuggan under ett murgrönsbeklätt träd!


För er som ännu inte besökt Gotland säger jag bara... Gör det!!!!

 

Detta får bli mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild!

 

Av Anna - 1 maj 2014 15:16

 

Välkommen härliga vår och välkommen rabarbertider! I år har jag faktiskt egna rabarber i trädgården men i väntan på att de ska växa till sig fick det bli i ICA:s rabarber till valborgsefterrätten! En knäckig rabarberpaj med vit choklad och mandel. Söt, syrligt, krispigt och lent i en suberb kombination.'


Knäckig rabarberpaj med vit choklad,

ca 6-8bitar

 

500 g rabarber
2,5 dl havregryn
  1 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker

50g mandelspån

50g vit choklad
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap


Sätt ugnen på 150°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i ugnssäker form. Hacka chokladen grovt och strö den över rabarberna.  Bred på smeten.
Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg. Servera gärna ljummen med vaniljvisp

 

 

mat · recept

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards