Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under februari 2011

Av Anna - 19 februari 2011 16:14

Joakim har verkligen legat i med renoveringsarbetet sista veckorna. Lysrörsarmaturen och innertaket har plockats ner, taket har lagats, spacklats, bredspacklats och målats. Idag ger vi oss på väggarna. Spikar, krokar, hängen och den svarta tavlan ska monteras ner och väggarna ska sedan spacklas. Eftersom det inte suttit så mycket anslagstavlor i detta rum slipper vi  sätta ny väv och spar en hel del tid.

    


Medans Joakim målade taket hann jag färdigt med mitt syprojekt. Två kuddar till soffan och två par gardiner till gamla lärarrummet. Riktigt nöjd med resultatet faktiskt!

  


Ikväll blir det melodifestivalen för hela slanten!

Ha en skön lördag!

Av Anna - 18 februari 2011 19:59

Det blev ingen resa till Kebnekaise i påsk. Även om boendet där var otroligt billigt skulle resan upp och ner bli på tok för dyr. Men inte deppar jag för det! Vi har nämligen bokat en resa till Island i påsk.

     


Denna vackra, magiska och mytomspunna ö har jag alltid drömt om att få åka till. Geisrar, varma källor, glaciärer, vackra naturscenerier och nordisk design har alltid lockat mig till denna ö mitt ute i havet.  Vi kommer att bo fyra nätter i Reykjavik och njuta av allt som Island har att ge!


Jag tar tacksamt emot tips på vad jag inte får missa under vår lilla semester!


Av Anna - 17 februari 2011 16:17

Just nu lanserar många kedjor sina vår och sommarkollektioner. Årets trender verkar vara härligt pastelliga färger i framförallt rosa, blått och grönt. En utav mina favorit inredningsbutiker är den finska kedjan Pentik som jag kom i kontakt med i Luleå.  Tyvärr har de bara två butiker i Sverige, en i just Luleå och den andra i Stockholm. Men har ni vägarna förbi så är de väl värda ett besök. Välgjord skandinavisk och stilren design. I årets vår- och sommarkollektion har de hittat inspiration från den härliga vårblomman krokus.


Vad har ni för favorit inredningsbutiker?


       

Av Anna - 16 februari 2011 21:02

Vilken mysig kväll det blev ute i Rone igår. Pysseljuntagruppen är verkligen en härligt gäng. Det virkades, nåltovades, stickades, skvallrades och fikades. Jag bjöd på  focaccia och semlecupcakes. Kaffet dracks       ur mormors gamla finservis från Rosenthal.

Det kändes roligt att den kom till användning igen.

  


Semlecupcaken var en riktig hit. Väl värt att testa inför den stundande semlesäsongen.

SEMLECUPCAKES

15 stora eller 20 mindre
3 ägg
2,5dl socker
75 g smör
3/4 dl mjölk
3dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk  stött kardemumma malen.


Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och häll på mjölken. Rör ned i äggsmeten tillsammans med de torra ingredienserna. Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i 200 grader ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler. Riv mandelmassa och rör den mjuk med lite mjölk eller grädde. Vispa grädde. Skär en trekntig bit ur toppen på varje muffins och fyll med mandelmassa. Spritsa på grädde och lägg tillbaka ”locket” sikta över florsocker och njut.


Lycka till!




Av Anna - 15 februari 2011 17:15

Ikväll efter jobbet ska jag i rask takt bege mig ut mot Rone för att ta emot ett gäng härliga tjejer för en mysig pysselkväll. Det ska virkas, stickas, sys, knåpas, skvallras och såklart drickas kaffi. Förra gången var det Stina i När som stod värd men ikväll är det jag som håller i trådarna. Ska bli roligt att få bjuda hem lite vänner till vårat nya fina kök.  Bakade hela gårddags kvällen så det kan bjudas på både foccacia och semlecupcakes.


Mitt pysselprojekt för kvällen blir att  lära mig virka rundlar. Med böckernas hjälp och mycket tålamod lyckades jag lära mig göra vanliga fasta maskor igår.  Men innan det blev bra fick jag repa upp och börja om ex antal gånger.


Såhär skulle jag vilja att mina virkningar blir. Bilden har jag lånat härifrån

  


Ha en skön tisdag!

Av Anna - 14 februari 2011 19:45


Jag är ingen jättefantast av att läsa skönlitterära böcker men ibland slinker det ner en och annan pocketbok. Däremot tycker jag att bibliotek är en fantastisk uppfinning. Snacka om att de ger fri tillgång till kunskap. Där finns böcker om allt från husbygge, vegansk matlagning och reseguider till böcker om smyckestillverkning, historiska byggnader och handarbetsböcker! Det är faktiskt det sistnämda jag är ute efter nu.


Nu ska jag ge mig er till Almedalsbiblioteket för att låna lite böcker om virkning. Hoppas på att finnaa en bok med virkningens grunder och några roliga mönster. Imorgon är det nämligen pysseljunta som står på schemat och jag håller i värdskapet ute i Rone. Då vankas det pyssel, skvaller och gofika med tjejerna från landet. Jag ska baka semlecupcakes ikväll men mer om det en annan dag!


  

Av Anna - 14 februari 2011 08:45

Hoppas ni får en härlig Alla hjärtans dag och tänker lite extra på era nära och kära.  Här på ön har kylan lagt sig som ett täcke över fält och ängar. Solen strålar och gnistrar i snön och det får mig att längta norr över.


Bilderna nedan är från påskturen 2009. Då bodde vi tält men denna gång får det bli fjällstationen.

    


Under påsken har Kebnekaise ett fantastiskt erbjudande som verkligen lockar mig. För mig är den norrländska vårvintern den absolut bästa årstiden. Det är solsäkert, bländande vacker och gnistrande vitt på fjälltopparna. Påskhelgen 21-25/4 erbjuder Kebnekaise fjällstation 4 nätters boende med helpension (frukost, lunch och 3-rätters middag inkl ett glas vin) för ynka 2285kr/person. Vi hoppas på att hitta en billig tågresa så att vi kan ge oss iväg till högfjäll, bastubad, vita vidder och lata dagar, härliga skidturer och isklättring!


Ha en underbar Alla Hjärtans Dag!

Av Anna - 12 februari 2011 17:11

Att handarbete och inte minst virkning blivit både populärt och trendigt de senaste åren har man kunnat läsa i många bloggar och tidningarna. Tyvärr lärde jag mig aldrig den ädla konsten i skolan men skam den som ger sig. Nu tänker jag lära mig virka! Jag har nämligen kommit på ett spännande virkprojekt. Vi har länge saknat snygga och funktionella stolsdynor till våra svarta stolar i köket. Har funderat på fårskinnsrundlar eller tovade rundlar men har nu hittat något som känns helt rätt. Runda virkade stolsdynor. Har hittat lite bilder på nätet och visst är de läckra?

 

Bilderna har jag hittat på Frosta design och By hand 


Nu återstår bara att lära sig virka och ta reda var man hittar trikåtrasor. Läste någonstans att man kunde klippa billga fleeceplädar till ett bra virkgarn. Har ni några tips?

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards