Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 5 november 2012

Av Anna - 5 november 2012 20:00

           

Det är faktiskt nästan exakt på dagen fyra år sedan som vi la ett bud på Rone gamla folkskola som sedemera blev vårat hem.  En dag som på många sätt kom att förändra mitt liv.


Hösten 2008 pluggade jag sista året på Idrottslärarprogrammet i Luleå. Joakim som jag hade träffat 1,5 år tidigare hade tagit tjänstledigt från sitt jobb i Visby och pluggade även han i Luleå denna termin. Vi trängdes i en liten studentlägenhet på 25kvm med kokvrå och jag ägnade nästan all min lediga tid åt att vara i fjällen eller utöva friluftsliv. Skidor, långfärdsskridskor och vandringar stod ofta på planeringen men ibland fördrev jag tiden med att slösurfa på hemnet. Inte för att titta på kommande bostäder eller få inredningsinspiration utan mest för att skratta åt hur fult folk hade det hemma i de norrländska stugorna. En kategori där man kunde hitta många roliga objekt under var under "Övrigt".


Det var också under denna kategori som jag hittade Rone folkskola på Gotland. Ett vackert skolhus från sekelskiftet omgivet av blommande rosbuskar och gärdesgård. Det var liksom kärlek vid första ögonkastet på något sätt. Jag hade inga planer på att flytta ner till Gotland då utan ville egentligen vara kvar i norr efter mina studier. Jag visade huset för Joakim vid något tillfälle och när han någon vecka senare åkte till Gotland för lite höstlov bestämde han sig mest på skoj för att åka och titta på huset. Han fick låna nyckeln av mäklaren och tog med sig sina föräldrar ut till skolan.  Det dröjde inte länge förrens de ringde mig och sa att jag bara måste komma över och titta på huset. Vilket jag gjorde någon dag efter. Huset hade massvis av charm, potential och möjligheter och vi var helt sålda på det.


Väl tillbaka i Luleå började vi spåna på vad vi skulle kunna göra med detta enorma hus. Att hyra ut rum till turister sommartid kändes självklart. Jag som alltid drömt om ett café såg genast mina chanser att få förverkliga detta och vi såg också möjligheter att erbkjuda kurser och konferenser. Vi gjorde en affärsplan, räknade och funderade. Sen bestämde vi oss för att slå till. Vi la ett bud på huset och efter att ha blivit överbjuda 2 gånger fick vi mitten på november reda  på att huset var vårat. Det var med en skräckblandad förtjusning vi skrev under papprena i början på december och en ny era av vårat liv påbörjades.


Fastigheten vi köpte är byggd 1903 och har fungerat som skola fram till sommaren 2008. Den består av ett gammalt skolhus byggt som ett souteränghus med två våningsplan på ca 200kvm vardera samt källare. På vår 10 000kvm stora tomt finns även en paviljongsbyggnad, en liten stenåldersby, linbana, skolträdgård och grillplats med vindskydd.


Vi har under dessa fyra år hunnit med att starta företag och driva café och guesthouse under 4 somrar.  Vi har totalrenoverat övervåningen av det gamla skolhuset med nytt kök, nytt badrum och nya rumsindelningar. Vi har målat om det stora skolhuset och kittat om nästan alla fönstren.  Vi har förvandlat paviljongsbyggnaden till ett fungerade guesthouse och den gamla skolmatsalen till ett fungerade café. Vi har lärt oss massvis och verkligen utvecklats som personer. Jag är stolt och nöjd över att vi vågade satsa och ge oss hän. Stolt över det vi skapat och åstadkommit. Stolt över det jag lärt mig och gjort. Stolt över Joakim och  stolt över oss. Stolt över mitt fina hem och vårt vackra hus.


Visst var vi en aning naiva och galna när vi köpte huset och hade vi vetat allt som vi vet idag hade vi kanske inte gjort det. Men jag är glad att vi faktiskt vågade och gjorde det!


Tack för att du orkade läsa!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards