Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

10 tips för en billigare renovering

Av Anna - 16 januari 2013 19:32

 

Vi har ju som ni sett i tidigare inlägg hunnit med att renovera en hel del här i huset. Att renovera är kostsamt, särskilt om man som vi ska renovera stora ytor och göra mycket från grunden. Men en begränsad budget leder också till kreativitet och egna lösningar för att få ner kostnaden. Därför vill jag dela med mig att lite tips på hur man kan göra för att renovera på ett billigare sätt:


1. Gör så mycket som möjligt själv

Renoveringsmaterial kan visserligen vara dyrt men framförallt är det ju arbetet som kostar. Därför är det bra att försöka göra så mycket som möjligt själv. Ibland måste man ju givetvis ta hjälp för att tiden, orken eller kunskapen inte räcker till men mycket kan man faktiskt göra själv också. Till exempel behöver man ju inte låta hantverkarna riva, städa eller åka till återvinningen med överblivet material


2. Utnyttja ROT-avdraget

Detta är ju en fantastisk möjlighet för att få ner den annars höga arbetskostnaden när det ska göras saker som man inte själv behärskar.


3. Ta hjälp av vänner och bekanta

Vi är alla bra på olika saker och att få hjälp av andra är ovärderligt! Kanske kan man byta tjänster med varandra.


4. Köp byggmaterial och färg hos lågprisföretag

Vi har valt att köpa nästan allt vårt byggmaterial och färger hos lågprisföretag som Byggmax, Rusta, ÖB och Bauhaus. Man får mycket för pengarna där tycker vi. Dessutom är vi övertygade om att det inte är så stor skillnad på rollar eller finspackel från ett låprisföretag jämfört med märkesvaror.

 

5. Leta byggmaterial på Tradera och Blocket

Det är många i vårt land som renoverar och därför finns det också en stor marknad för överblivet renoveringsmaterial och felköp på nätet. Vi har fyndat golvvärmematta, armatur och duschset på både Tradera och Blocket.


6. Handla på reor och utförsäljningar

Vet man med sig att man ska renovera framöver kan man göra fina fynd på reor och utförsäljningar. Vi har hittat snygga dörrhandtag, tapeter och uställningsexemplar till riktiga fyndpriser. En del större företag har också utförsäljningar av utgående sortiment eller utställningsexemplar och då ska man passa på. Vi har köpte kökskranen och toalettstolen på Gustavsbergs stora sommarutförsäljning.


7. Handla på nätet

Det finns massvis av pengar att spara genom att köpa byggmaterial och inredning via nätet. Företag och grossister som inte har stora lokaler kan också hålla lägre priser. Vår badrumsinredning köpte vi från Swedmart, hårdvaxoljan till golven är beställd från grossisten Nilsson & Co och sängarna till vandrarhemmet köpte vi direkt från Anas fabrik på nätet.

 

8. Fundera på om du behöver alla specialprylar

Så fort man ska göra något nytt krävs det nya specialprylar och verktyg som bygghandlarna mer än gärna försöker sälja på mig. Det är lutpenslar, speciella mopskaft, specialrollrar, specialsanpapper, specialmejslar och specialrenogöringsmedel. Fundera på om du verkligen behöver köpa på dig alla dessa grejer.


9. Hyr eller låna verktyg

Det behövs en hel del olika verktyg när man är i renoverartagen. Kakelskärare, golvslipar, byggställningar,  och tapetbord för att bara nämna några. Men kanske behöver man inte köpa allt. Hyr verktygen eller kolla om du kan få låna av någon bekant. På så sätt får man ner kostnaden.


10. Gör en budget och ägna tid åt att leta efter det du vill ha


Bestäm vad renoveringen får kosta och vad ni vill lägga pengar på. Idag finns det fina kakelplattor, snygga tapeter och fin inredning i nästa alla prisklasser så det är du själv som bestämmer nivån. Leta runt och jämför priser innan ni bestämmer er.

 

 

 


 


 
 
Elin

Elin

16 januari 2013 21:55

Jättebra tips! Vi har tänkt som ni; köpa material på lågprisbutiker, göra så mycket som möjligt själva, leta bra priser på nätet. Det bästa är att man då kan lägga pengar på lite dyrare saker som man verkligen vill ha.

http://ekep.blogg.se

 
Helene

Helene

17 januari 2013 07:45

Mycket bra tips!
Och ni har verkligen visat vad man kan göra med "lite" färg.

Inte så kostsamt som att byta ut hela golv och väggbeklädnader :-)

Kram Helene

http://ullevidsdal.blogspot.com

 
Johanna - Tillvaron.se

Johanna - Tillvaron.se[/url]

17 januari 2013 13:07

Superbra tips. De ska sparas inför framtiden. För prio ett är liksom att köpa själa huset man vill renovera... Men sen så!

http://tillvaron.se/johanna

 
Suss

Suss

17 januari 2013 15:12

Många bra tips! Mycket att tänka på när man har nåt renoveringsprojekt på gång, kram Suss

http://www.hemmapasjuan.blogspot.com

 
Fru Vallmo

Fru Vallmo

17 januari 2013 18:40

fina tips! behövs när vi ska göra om köket!
Kram

http://fruvallmo.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

17 januari 2013 19:15

Tack för lyckönskningen!
Jag håller tummarna jag också, men medan jag bygger upp företaget så jobbar jag heltid också. Vill inte ta en massa lån.

Ha en fin kväll!

http://landinskan.blogg.se

 
JOHANNA

JOHANNA

17 januari 2013 22:01

Oj så många bra och matnyttiga tips. Tack!

http://johannasinspiration.blogspot.se

 
Danne

Danne

20 januari 2013 13:06

Tack för bra råd. Vi börjar vårt projekt senare i vår och de här råden ska vi hålla i tankarna :)

http://polaroidized.wordpress.com

 
Ingen bild

Amatör snickarn

2 februari 2014 23:29

Något som är viktigt angående rollar är att om man ska måla tak som är grovt så är det jätte viktigt att det är en långfransig rollar annars är risken stor att man får ränder i taket :( Men man lär sig av misstagen!

Om man ska köpa från byggmaterial från lågprismarknaden så ska det vara Byggmax eller Bauhaus, inte från ÖB rusta osv då dessa inte är inriktad på byggmaterial utan mer för att sälja skit!

När det kommer till färg så valde jag till väggarna en kvalitetsfärg från Flügger färg. Men till tak så tog jag en billigare variant från Byggmax.

Något som är värt är att försöka fynda en sänksåg med linjal på blocket och gärna en kap/geringsåg om man ska göra större renoveringar typ som nytt kök och nya lister! Se det som en invenstering och inte som en utgift. Gärna av märket DeWalt samt Makita för då har den ett högt efterhandsvärde!

Lycka till

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards