Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 4 november 2012

Mandelbollar - vegetariska frikadeller

Av Anna - 4 november 2012 17:14

 

Mandelbollar låter precis som ett gammeldags bakverk tycker jag. Men någon småkaka är det faktiskt inte. Utan det är ett vegetariskt alternativ till köttbullar, alltså en hemmagjord variant på qournbullar eller soyabullar som säljs som halvfabrikat i butikerna. Enkelt att göra och otroligt gott även för den som inte är vegetarian. Vi äter dem gärna med potatismos, svampsås och rårörda lingon.


Mandelbollar ca 40st

 

100 g sötmandel, mixad
1 ½ dl ost, riven
1 ½ dl ströbröd
2 msk gul lök, riven
1 klyfta vitlök, finhackad
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
2 msk vatten

 


Till tillagning:
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2-3 msk smör eller olja

 


Mixa mandeln tillsammans med ströbrödet i en matberedare. Blanda sedan ner ost, lök, salt och peppar. Blanda ihop och rör sedan i äggen och vatten. Låt smeten vila i ca 5min och känn sedan efter att den har en bra konsistens. Annars tillsätt mer ströbröd eller vatten.

 

När du är nöjd med smeten är det dags att forma bollar av den. Gör dem ganska små, eftersom de sväller rejält under kokningen. Medan du formar bollarna kan du låta buljongen koka upp i en kastrull, och när den är klar, så är det bara att försiktigt sänka mer bollarna i grytan. Släng inte i alla på en gång, utan koka dem i omgångar.

 

Bollarna ska koka i 8 minuter, och sedan kan man fiska upp dem med hjälp av en hålslev. De ska nu vara fasta och fina. Här kan du antingen lägga dem i en låda och fullfölja tillagningen vid ett senare tillfälle, eller så smälter du smöret i en stekpanna och steker dem gyllenbruna och fina.


 
 
Hem och Lycka

Hem och Lycka

4 november 2012 20:27

Ser riktigt gott ut! kram Mia

http://hemochlycka.blogspot.com

 
creando

creando

5 november 2012 09:50

Låter väldigt spännande! Undrar om man kan göra dem utan ströbröd... För då blir de ju LCHF och det skulle passa oss fint :)

Kramar

http://creando-kicki.blogspot.com

 
Hemmakatten

Hemmakatten

5 november 2012 11:36

Det där ser gott ut!

http://hemmakatten.blogg.se

 
Ingen bild

A House With A View

5 november 2012 19:44

Men vilket spännande recept!!! Gillar tanken att äta vegetariskt, minst en gång i veckan, skona miljön, och sedan finns det ju så mycket goda gröna rätter att smaska på!!

Önskar dig en finfin vecka!

Kraaaaaaaaaam aka

 
Min Lilla Skrubb

Min Lilla Skrubb

5 november 2012 19:55

Så mycket spännande det finns som man inte har en susning om!
Tveksamt att det skulle vara någon hit här då det finns så speciella önskemål om just köttbullar, men som biffvariant kanske det skulle funka att prövas;)
Kul idé med tema på de prisbegränsade paketen, kanske skulle vara något att pröva här med:)

http://minlillaskrubb.blogspot.com

 
Fru Vallmo

Fru Vallmo

6 november 2012 09:26

Åh, det låter spännande och jag ska genomföra det på våra köttfira måndagar! Tack för receptet. Och GRATTIS till 4 år aventyret folkskola! Så coolt!
Kram

http://fruvallmo.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards