Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Kameratips önskas

Av Anna - 7 maj 2012 13:32

 

Jag vet ju att det är många här ute i blogglandia som har fina kameror och är duktiga på att fotografera.  Själv tycker jag det är väldigt kul att ta bilder men använder fortfarande en vanlig kompaktkamera köpt på ICA Supermarket i Arvidsjaur för 5 år sedan :) En kamera som kostade 500kr och som fungerar helt okej!


Har länge funderat på att skaffa mig en systemkamera. Nu är jag snart fyller 30 år hade jag tänkte ge mig just en sådan kamera i present men är väldigt rådvill över vad jag ska köpa. Det finns ju så mycket att välja på och jag blir bara mer förvirrad ju mer jag kikar runt. Canon, Nikon, Panasonic, Sony, Olympus....


Kanske kan ni dela med er av era erfarenheter. Vad har ni för kamera och vad tycker ni om den?


Tack för er hjälp!



 
 
Ingen bild

Mikaela

7 maj 2012 15:25

Jag gillar min Nikon D80. Just den modellen säljs inte längre, men det finns nyare varianter. Pappa som fotar mycket har Sony och gillar det. (Han har också en Hasselblad, men det är lite överkurs!) Min moster som är fotograf har Nikon. Jag tror att det mycket handlar om huruvida man har objektiv sedan tidigare (jag hade objektiv från Nikon till min 35-mm:s systemkamera som funkar till den digitala) och vilka funktioner man vill ha. Eller inte funktioner, för de flesta är nog rätt lika, men menysystem. Sen kan man ju läsa på om optik och se vad som fått bra betyg, det är nog klokt. Lycka till!
/Mikaela

 
penny

penny

7 maj 2012 16:33

Jag har fotat i många år och även jobbat lite som amatörfotograf :)

Jag skulle rekommendera en Canon D90 om du vill ha en bra kamera för pengarna :)

Finns billigare och bra också, men märket Canon överlag gillar jag bäst

Penny

http://pennys.blogg.se

 
Erika

Erika

7 maj 2012 17:50

Jag gillar Canon och är inne på min andra systemkamera. Nu har jag en Canon 400D. Om jag fick möjlighet att gå en fotokurs hade jag nog gärna bytt upp mig ett steg men nu duger den här fint. Köpte begagnad på Blocket.

http://ikakansjalv.blogspot.com

 
annika

annika

7 maj 2012 19:22

Hej, systemkamera skulle inte vara fel. Men jag trivs väldigt bra med min lilla canon :) Däremot har jag förstått att Canon är riktigt bra.
Lycka till med valet, Annika

http://vikeskars.blogspot.se

 
Elin

Elin

7 maj 2012 20:15

Jag har en Sony a200 som jag köpte för tre år sedan, och den är jag nöjd med. Den är enkel att förstå sig på och det finns tillbehör till bra priser. Det jag saknar med just den modellen är att man inte kan vinkla ut displayen, vilket man kan på nyare modeller.

http://ekep.blogg.se

 
Bromans Bravader

Bromans Bravader

7 maj 2012 21:50

Jag fick min systemkamera Canon 550D i somras. Hade ingen erfarenhet alls. Den har varit perfekt och jag älskar den. Dock vill jag nu (efter att ha lånat ett 35mm superduperobjektiv av en vän som är fotograf) komplettera med lite fler objektiv. Det som ingår känns inte lika kul längre när jag provat detta. Men jag var sjukt nöjd i början..
Kram

http://www.bromansbravader.blogspot.com

 
Jill

Jill

7 maj 2012 22:47

Jag har en Canon EOS 1000D, tycker den fungerar fint för mig. Är väl en ganska så enkel nybörjar systemkamera.

Himla snyggt ni får det i badrummet. Måste kännas härligt att närma sig färdigt resultat. :-)

Ha det gott!

http://fyrarumochkok.blogspot.com

 
Ingen bild

Jom Manilat

8 maj 2012 08:06

Bestäm först om du vill se bilden på bildskärmen på kamerans baksida eller om du vill titta genom en sökare. Kameror utan sökare, spegelfria kameror, är litet mindre och lättare.
Gå sedan in på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_digitalkameror.php och titta på kameror som passar din kassa och läs deras tester.

De flesta kamerorna är bra. Om du skall göra stora förstoringar ställer det större krav på optik och kamera.

Lycka till!

 
Anette

Anette

9 maj 2012 12:06

Hej!
Javisst är det härligt med djur och natur.
Det är kul med en kamera som tar fina kort. Men min kamera är alldeles för avancerad för mig;)
Kram Anette

http://sekelskiftesdrom.blogspot.com

 
Nyvind

Nyvind

11 maj 2012 13:59

Min Canon D90 är jag god vän med! Den tycker jag är väldigt bra!
Hälsnignar Nyvind

http://nyvind.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

13 maj 2012 10:32

Men du..nu blev jag nyfiken! Arvidsjaur? Vi bodde där några år..

Angående kamera..jag har en canon. Valde canon istället för nikon för att jag tycker att canon känns bättre i handen (mindre) och för att jag tycker den är finare. Simple as that. Tror inte att det är sååå stor skillnad på märkena i sig, utan det handlar nog mer om vem som står bakom!

Ha en fin söndag! Kram

http://landinskan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards