Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under december 2012

Av Anna - 16 december 2012 16:21

En sån här dag när pannan stannar, man ser att ett fönsterglas spruckit och sedan inser att vattenpölen på köksbänken kommer från en takläcka undrar man varför man skaffat hus egentligen. Tänk vad skönt det hade varit om man bara kunnat ringa vaktmästaren och så hade problemet varit någon annans. Jag får ta och pigga upp mig med ett litet filmklipp från vårt fina hem istället. En liten kärleksförklaring till vårt idag ganska bångstyriga hus. Välkummen in!




För fler söndagsbilder kika in på Fabriken.

Av Anna - 16 december 2012 14:13

Den naturinspirerade inredningen har börjat bli en riktig trend och tar allt större plats i våra hem. Näver, renhorn, skinn och andra naturmaterial smyger sig in bland det vita och industriella. I höstas kunde man se kuddar med fina djurmotiv hos både Rusta, Lagerhaus, HM Home och Åhlens. Nu har By Nord också lanserat finfina bäddset med motiv av våra nordiska djur. Så himlans fina tycker jag, dock är priset lite i överkant för min smak. Även Åhlens har hakat på trenden och säljer läckra örngott med motiv av hjort och lo. Något att önska sig av tomten kanske...        

 


Vi har förresten fått vattenläcka i taket. Inte bra!

Av Anna - 16 december 2012 00:04

Att baka lite julgodis kunde jag ju inte låta bli! Polka och pepparmint blev gott både i knäcken och chokladkolan. Testa vetja, det går garanterat hem i stugorna!


För fler söndagsbilder kika in på Fabriken.


jul · recept
Av Anna - 15 december 2012 16:53

Det är med julkort tycker jag är en fin och viktig tradition som jag hoppas får leva kvar länge. En handskriven hälsning på ett juligt motiv skänker så mycket glädje. För att det är något visst med riktigt post. Julhälsingar via mail, mms eller sms är inte detsamma tycker jag. Dessutom är det ju prisvärt att kunna glädja någon för 5.50kr Posten bjussar ju även detta år på fina julkort om man köper ett frimärkshäfte.


Jag har dock valt att göra egna julkort på temat återvinning även detta år.  Själva korten har jag klippt ut ur överblivna tapetbitar och sedan skrivit en liten julhälsning på. Sedan har jag också häftat dit en påse med lite utvalt lösviktste. Det blir riktigt väldoftande julhälsningar detta år.


Skickar du julkort?



DIY · jul · Pyssel
Av Anna - 14 december 2012 20:05

 

De fina gipsäggen som jag gjöt i påskas är ju inte så juliga direkt. Men i brist på förvaringsmöjlighet fick de agera bo åt några halmbockar. Julen varar ju än till påska...och jag gillar det!


Av Anna - 14 december 2012 17:23

  

Strax innan sju när jag skulle åka till jobbet försvann strömmen här hemma i huset. Ingen ovanlighet för oss som bor ute på landet men sedan visade det sig att hela Gotland blivit strömlöst. Vad felet berodde på visste man inte men man jobbade på att få igång reservkraftverket i Slite, sas det på radion. Det blev en annorlunda dag på jobbet minst sagt. Vad skulle vi göra med eleverna i ett halvmörkt klassrum, hur skulle skollunchen lagas och hur skulle lärarna få sitt efterlängtade kaffe? Internet fungerade inte, inte telefonin och det började bli kallt i klassrummen. Men strax efter 10 kom så strömmen tillbaka till Visby och allt fungerade som vanligt igen. Det är viktigt att få uppleva strömlöshet ibland och inse hur oerhört beroende vi faktiskt är av electricitet.


Den röda hyacinten har förresten slagit ut. Röd skulle jag inte vilja kalla den men den doftar gudomligt gott!



Av Anna - 13 december 2012 19:43

 

Det var faktiskt för ganska exakt ett år sedan som vårat vardagsrum blev klart. Innan vi flyttade in den gamla skolan hade det stora rummet inrymt både skolbibliotek och materialrum. Långt tillbaka i tiden har det också varit sockenbank där vi nu sitter och ser på TV. Den drivvedslaserade väggen som avgränsar sovrummet bryter av fint mot det annars ganska ljusa  rummet. Väggarna är vita, golvet grålutat och både soffor, Tv-bänk, soffbord och självaste TV.n är vit. 

Jag är mycket förtjust i den ruffa väggen, den ger liksom karaktär åt hela rummet ( även om den inte gör sig så bra på bild). Förtjust är jag också i takfönstrena och fönsternischen nedtill som är en perfekt pynthylla där jag gärna inreder efter säsong. Å, så den vita TV:n så klart, mycket smäckrare än de traditionellt svarta.


Kika in på Fabriken för mer vardagsrumsinspiration.

Av Anna - 11 december 2012 17:39


 

Av alla våra årstider häruppe i Norden är vintern den absoluta favoriten. När temperaturen kryper under noll, rimfrosten gör mönster på fönstret och landskapet utanför är inbäddat i ett vitt snötäcke trivs jag som allra bäst.  Jag älskar knarret under skorna, när solen glittrar i snön och när havet fryser till is. Jag älskar det vita, det krispiga och det hårda.  Den friska luften, snöflingor som dalar, att få åka skidor, skridskor och pulsa i snö. Bygga en snögubbe, krama en snöboll eller göra en islykta. I min värld är allt vackrare i vitt!


Vilken årstid gillar du bäst?


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards