Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 5 februari 2010

Tävling inför alla hjärtans dag!

Av Anna - 5 februari 2010 15:50

Vad fort tiden går. Snart är vi halvvägs in i februari. Under julen har jag knopat ihop lite ringar och lottar nu ut två av dem inför alla hjärtans dag.


För att delta i tävlingen vill jag att du skriver en kommentar till inlägget och delar med dig att ditt bästa recept. Fikabröd, matbröd eller maträtt.

En extra lott om du länkar från din blogg.


Skriv också vilken färg du helst vill ha! Vinnaren dras på Alla  s dag.


          

 
 
evamar

evamar

5 februari 2010 20:01

Klart att jag är med och om jag vinner är det nog den rosa ringen som är förstahandsvalet!

Har länkat också:

http://evamar.blogg.se/2010/february/ring-14-feb.html

De här mumsiga potatisarna åt vi på nyårsafton och kan varmt rekommenderas!

Twice baked potatoes
För 4 personer.

God variant på bakpotatis.

Ingredienser
4 st bakpotatisar
4 msk gräddfil
hackad lök, röd eller schalotten
1 dl riven ost, gärna Västerbotten

Gör så här
Baka potatisen genommjuk.
Skär av ett lock, gröp ur innehållet och lägg det i en skål. Blanda gräddfil, lök och ost (spara lite ost till gratineringen). Vispa till ett mos. Fyll potatisen med moset, strö på lite ost och gratinera i 200 graders ugnsvärme tills osten fått lite färg.

http://evamar.blogg.se

 
aleekz

aleekz

5 februari 2010 20:53

jag är med och tävlar om det rosa :)

recept : Muffins
20 portioner
Normalstora formar, 12 st/plåt

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g margarin eller smör
20 rutor mörk blockchoklad Smält fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt fettet och mjölet blandat med kakao, salt och vaniljsocker. Häll upp i formar och grädda i 200°C 10-15 min i mitten av ugnen. När de är gräddade, lägg en ruta blockchoklad på varje muffins och låt smälta.

http://voffsen.blogg.se

 
Maria

Maria

7 februari 2010 01:21

Fina ringar! Är gärna med och tävlar. Mitt recept är dock inte på en maträtt utan en drink jag tycker passar väldigt bra till alla hjärtans dag! Blind date!

http://drinkrecepten.se/

-----
Ingredienser:
3-5cl gin
Tranbärsjuice
Russian (gin)
Is
Limeklyfta

Tillvägagångsssätt:
Häll i ginen, isen och toppa med transbärsjuicen. Garnera även efter behag med en limeklyfta!
--

Tänkte göra två av de drinkarna till min alla hjärtans dag date, ni får önska mig lycka till!

http://drinkrecepten.se

 
Maria

Maria

7 februari 2010 01:22

Glömde nämna att jag också gärna tar den rosa ringen!

http://drinkrecepten.se

 
Linda

Linda

7 februari 2010 22:58

Hej är gärna med och tävlar om de fina ringarna & jag önskar den rosa ringen.
Receptet är på mina absoluta favoritkakor!!!

Rullrån

1 dl smält smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl + ev. 1-2 msk mjöl
2 dl vatten

Gör så här
1.Smält smöret och rör ner sockret.
2.Tillsätt mjölet och rör till en klimpfri smet. Späd under tiden med vattnet tills smeten är jämn och klimpfri.
3.Värm järnet och smörj det noga första gången.
4.Lägg en msk smet i järnet och tryck igen järnet så smeten plattas ut mot kanterna, annars blir rånen för tjocka.
5.Grädda tills det slutar pysa ca. 1 min.
6.Använd träpinnen till att rulla rånen.
7.Du kan också göra rånskålar genom att lägga det varma rånet över ett upp och nervänt glas. Fyll sedan dessa rånskålar med t ex en god vaniljglasskula och varm hjortronsylt eller ngt annat du tycker om.
8.Det går bra att dubbla receptet för du får räkna med stor åtgång.

Kram Linda

http://jagtavlarhos.blogg.se

 
Carina

Carina

10 februari 2010 07:42

Hej!
Jag föreslår en underbart god fiskgryta. Passar bra med en värmande maträtt i vinterkylan.

Jag gillar den blå ringen. Kommer att passa finfint med min blåa sjal....;)

Britt-Maries goda fiskgryta

· 400 gr gösfilé eller annan fast fisk, t ex lax eller regnbåge
· 150 gr räkor, skalade
· 2 morötter
· 1 bit rotselleri
· 0,5 liten purjolök
· 1 dl vatten
· 400 gr hela tomater (burk)
· 2 dl vispgrädde
· 50 gr smör
· 1 tsk salt
· 2,5 dl vitt vin (jag avstår gärna från vinet, men du gör som du vill….)
· svartpeppar från kvarn
· 1 knippa dill

1.Riv morötter och selleri grovt och strimla purjolöken. Koka grönsakerna i 1 dl vatten och 1 msk smör i 2 minuter.
2.Häll tomater och grädde i en stor kastrull. Skär fiskfiléerna i 2 cm tjocka skivor och lägg dem bland tomaterna och grädden.
3.Krydda med salt och peppar. Tillsätt de kokta grönsakerna, vinet och resten av smöret. Låt sjuda på svag värme i ca 5 min. Rör inte om för mycket.
4.Lägg i räkor och låt alltsammans bli genomvarmt utan att koka. Strö över finhackad dill. Servera gärna grytan med nykokt potatis och ett gott hembakt bröd med ost.

http://www.bloggen.fi/carina

 
favolosa

favolosa

11 februari 2010 14:02

Nu inför Alla ♥:ns Dag skulle jag gärna vilja testa att göra tjusiga rosa sötsaker som macaroons:
♥ 4 dl florsocker
♥ 125 g skållad och mald sötmandel
♥ 1 1/4 dl äggvita, ca 3-4 äggvitor
♥ 1/2 dl strösocker
♥ 2 droppar röd karamellfärg

Smörkräm
♥ 100 g rumsvarmt smör
♥ 1 1/2 dl florsocker
♥ 1 tsk vaniljsocker
♥ 1 ägggula
♥ 2 msk hallonsylt
♥ ev några droppar röd karamellfärg

Sätt ugnen på 150˚C. Sikta ner florsocker och mandel i en bunke. Vispa äggvitan med en elvisp i en annan bunke, först på låg hastighet, öka sedan efter hand. Tillsätt strösockret, vispa ca 5 min till en fast marängsmet. Häll i de torra ingredienserna och blanda varsamt. Spritsa, eller klicka ut med två teskedar, ca 50 klickar stora som femkronor på plåt med bakplåtspapper. Låt kakorna vila ca 15 minuter på plåten, vilan gör att dom inte spricker i ugnen. Baka i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska vara lite mjuka i mitten. Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken, direkt när kakorna kommit ur ugnen. Låt kakorna kallna.

Smörkrämen
Lägg smöret i en bunke och sikta ner florsocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan och hallonsylten. Färga eventuellt med lite röd karamellfärg. Bred en klick smörkräm på hälften av macaroonerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som minismå hamburgare. Förvara i kylskåpet.

http://favolosa.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards