Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 31 januari 2015

Av Anna - 31 januari 2015 22:45

 

Att ligga inlagd på sjukhus är en mycket märklig känsla...  Det är lite som att tiden står stilla där inne på de kala sjukhusrummen. Hela dagarna blir bara en sorts väntan på att läkarronden ska komma. Vilket brukar bli först framemot eftermiddagen. Barnavdelningen i Visby ligger strategiskt placerad precis intill strandpromenaden och genom de stora fönstrena kan man följa det sjudande liv som pågår utanför. För mig har det varit en väldigt surrealistisk känsla att sitta instängd på ett rum och titta på glassätande barn, hurtiga motionärer, förväntansfulla semesterfirare och förälskade par som dricker vin i solnedgången. Första dygnet med nya medicinen sov Elmer nästan 20 utav dygnets 24 timmar. Med andra ord hann jag sitta där och titta ut en hel del. 


Vid lunchtid på söndagen kommer Joakim till sjukhuset. Han har givetvis abrutit semestern och tagit första möjliga båt tillbaks till ön. I väntan på läkarronden frågar vi om vi kan få permis och lämna sjukhuset en stund. Det får vi... Så vi bäddar ner zombieElmer i vagnen och tar en promenad bort mot hamnen. Det är en riktigt fin och varm sensommardag med mycket folk i farten. Väl tillbaks på sjukhuset får vi till slut träffa läkaren. Vi går igenom de EEG som gjorts tidigare och diskuterar Elmers ohållbara matsituation. Elmer äter ingenting som inte går att få i  flaska och utbudet av drickvänlig mat är ju väldigt begränsat. Läkaren vill att vi ska remitteras till sjukhusets dietist. Jag är övertygad om att det är medicinobehaget som skapat detta och försöker luska i om det finns andra alternativ. Via en facebookgrup för föräldrar till barn med epilepsi får jag nys om att samma medicin finns som granulat. Läkaren tycker att det är en idé värd att test och skriver ut nya recept.


Efter läkarmötet tar Joakim bilen till Apoteket för beställa hem den nya medicinen och samtidigt passar han  på att köpa med sig lite thaimat. Den avnjuter vid sedan i solnedgången på barnavdelningens lilla lekpark. Det är en fin kväll och jag är glad att Joakim var tillbaks hos oss igen.


På måndagen har vi ett uppstartsmöte inplanerat på Habiliteringen. Kuratorn ringer ner till avdelningen och frågar om vi ska komma och vi får tillåtelse att åka iväg. För mig var det en väldigt konstig känsla att åka dit. Jag har varit på habiliteringen massviss med gånger.. Men då har det varit i min roll som lärare. Nu skulle jag helt plötsligt vara där som förälder. Det blev bara konstigt och jag förstod inte vad jag skulle göra där. Jag vill inte acceptera att Elmer skulle ha några andra svårigheter än sin epilepsi och kände mig nästan lite provocerad över att vi hade remitterats dit. Hursomhelst..... Vi får träffa en kurator som berättar lite övergripande om verksamheten och sen får vi berätta om vår situation. Det bokas också in ett hembesök hos oss några veckor senare.


Tillbaka på barnavdelningen får vi träffa läkaren som meddelar vi ska skrivas ut men att vi ska komma tillbaka om någon vecka för att lämna koncentrationsprov och se över Elmers vikt. Vi packar ihop de sista pinalerna på vårt rum och säger hejdå för denna gång.


Väl hemma igen fortsätter livet sin gilla gång. ZombieElmer återgår till at bli hyfsat pigg igen och när vi får sluta med den äckliga orala medicinen dröjer det inte lång tid innan han återfår sin aptit. Dietisten tycker dock att vi ska komplettera med näringsdryck ett tag framöver och skriver ut recept. Vid den här tidpunkten börjar vi bli stammisar på öns apotek..


Vi tänker i vårt stilla sinne att NU kanske det blir lugnt ett tag men då dyker en ny liten joker upp i leken. Elmer kryper ihop och ser besvärad ut flera gånger per dag. Det är väldigt korta stunder men vid ett tiillfälle hinner jag uppfatta att han får hjärtklappning Hjärtat dunkar hårt och intensivt i hans bröst.  Vi tänker direkt att det är en medicinbiverkning men läkaren som Joakim får prata med när vi ringer in säger att mest troligt är en ny form kramp. Därför bestäms det att vi ska göra ett EKG i samband med nästa sjukhusbesök.





Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards