Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under maj 2013

Av Anna - 11 maj 2013 10:00

 

Bebben i magen växer som den ska och jag kan inte låta bli att börja småshoppa lite mer eller mindre nödvändiga prylar. Spjälsäng köpte vi ju redan tidigt i våras då jag hitade fina ovala LO från IKEA på annons. Häromdagen köpte vi också en begagnad barnvagn. Jag var egentligen inställd på att köpa en ny Kronan duovagn men när så denna Brio Happy kombivagn dök upp till ett riktigt vrakpris kunde jag inte låta bli. Jag tror den kommer funka fint här på grusvägarna på landet.


Barnstol har vi sedan tidigare och av gullig kollega har jag fått både babysitter och massvis med fina barnkläder. Igår kunde jag dock inte låta bli att buda hem denna underbara tigerdräkt från Tradera. Den är ju bara för söt!  Har också lagt ett bud på en läcker virkad barnvagnsmobil.

   

Var ni några tips på andra ovärderliga prylar att införskaffa in barnet kommer?


Av Anna - 10 maj 2013 22:49

 

Tur att det nästintill är en tropisk sommarnatt här på ön nu när vi ska sova utan fönster. Projekt "kitta om alla kvarande fönster" har dragit igång på allvar och efter helgen hoppas jag vara klar. Gav mig på att räkna alla fönster på det stora skolhuset igår med gav upp när jag närmade mig 50. Så när det snart 3 somrar långa omkittningsprojektet är klart kan jag nog ta jobb hos vilken glasmästare som helst ;) Vill helst inte tänka på att typ 20 av fönstrena måste göras om eftersom hungriga småfåglar käkade upp det nya kittet förra hösten.


Hörrni ni, glöm inte att tävla om en övernattning hos oss i sommar. Tävlar gör du här:


Av Anna - 9 maj 2013 16:55

 

Här hemma pågår en riktig vårrensning och jag har lagt ut en massa saker på annons. Ni som följt mig ett tag vet att jag och Joakim är raka motsatser när det kommer till prylar. Jag rensar gärna ut, säljer och slänger medans hans tar hem, spar och samlar på hög.


Idag har jag i allafall lyckats övertala honom att sälja den blå bäddsoffan som vi varken gillar eller använder, några vita gamla stolar som han köpte för att göra iordning men som stått i källaren i 3 år, några gamla Tv-apparater, två sängbord som han fått men som jag aldrig gillat, en gammal 50-tals spegel som vi fått men som bara står och samlar damm och lite ouppackade badrumsmöbler som vi köpte men som inte kom till användning. Jag har också lagt ut annonser på en 50-talsfåtölj som inte riktig hittat hem är, en gammal kontorsstol, lysrörsarmatur som suttit i taken i skolsalarna och röda skåpluckor från IKEA som aldrig kom på plats.


Vad har ni hittat på idag?


Av Anna - 7 maj 2013 21:13

 
Även om jag fullkomligt älskar att bo i vår gamla, vackra och charmiga folkskola kan jag ibland drömma om ett nyproducerat och nybyggt hus. Det känns så enkelt och bekymmerslöst och man kan få det precis som man vill ha det från början. Inga läckande tak och inga kompromisser i planlösning eller utformning av rum. Häromdagen snubblade jag över Movehome, som är en del av Trivselhus och som erbjuder massor av läckra husmodeller och stor möjlighet att själva påverka husets utseende. Ett stort plus är också MoveHomes smarta "Bygg online-verktyg" som ger dig möjlighet att bygga ditt hus direkt på webben - och få pris direkt. Alla husmodeller går att se med husritningar och illustrationer i 3D. På Movehome finns massvis med inspiration för alla som går i husbyggartankar eller bara söker lite bygginspiration.


Jag fastnade lite extra för MOVE#19 och MOVE#18 som går i klassisk New Englandstil med liggande panel, öppen planlösning och inredningsbar övervåning.

  




Av Anna - 6 maj 2013 22:43

 

Det fina vårvädret håller ett stadigt grepp om ön och ger verkligen inspiration till utomhusarbete. Igår jobbade jag nästan hela dagen nere i den gamla skolträdgården. Där finns några äppelträd, en stor björnbärshäck, två gigantiska plommonträd, ett igenvuxet växthus (där jag en gång planterat jordgubbar och vindruvor), ett blomsterland, en liten kryddträdgård och ett stort land som senaste åren varit täckt med markduk och täckbark.

Det sista nämda har jag nu grävt upp och planterat lite härliga sommargrödor i. Det blev tre sorters potatis, rödbetor, lök, palsternacka och morot. Jag har ju aldrig varit någon direkt trrädgårdsentusiast men det är väl aldrig försent att ändra sig eller!


Idag har vi förresten varit på ultraljud och tittat på den lille parveln som växer och frodas i magen. Det verkar vara en livlig figur som viftade ordentligt med både armar och ben.


Av Anna - 4 maj 2013 17:07


 

Maj månad har bjudit på soligt och varmt vårväder vilket resulterat i en del trädgårdsfix. Bland annat har vi klippt ner vår gigantiska syrenhäck som avgränsar ner mot den gamla skolträdgården. När vi ändå var i farten passade vi på att gräva upp lite småplantor för att sedan plantera dem på nytt utefter staketet som avgränsar mot bilvägen. Om det fina vädret håller i sig imorgon ska jag fixa till växthuset och sätta potatis. Välkommen underbar vår!

 


Vill också passa på att tipsa om tävlingen här på bloggen där du kan vinna en övernattning på vårat lilla Guesthouse här på Gotland i sommar. Tävlar gör du här!


Av Anna - 1 maj 2013 10:51

 

Funderar du på att semestera i vackra Visby i sommar. Strosa i rosenklädda gränder, promenera i solnedgången på strandpromenad, ta en glass i hamnen,  dricka en kall öl på en mysig uteservering, beundra den fantastiska ringmuren, njuta blomsterprakten i botaniska trädgården eller bara ha av lite avkopplande härlig semester. Under sommarveckorna hyr vi ut vår lägenhet i Visby. Annonsen finns på Blocket men jag lägger ut en blänkare här med om någon skulle vara intresserad.


   Alldeles intill Östercentrum och ringmuren (mycket centralt i Visby) ligger denna trevliga etta som  uthyres veckovis under sommaren. Stort, välutrustat kök med sittplats för 4 personer, badrum med dusch och kombinerat sovrum/vardagsrum med resårsängar. Utanför lägenheten finns en trevlig innergård för frukost i det gröna. Avskilt läge men ändå nära innerstaden. Lägenheten uthyres till skötsamma medelålderspar eller

par med spädbarn. Max två vuxna i lägenheten.
Bytesdag på lördag och lägenheten finns ledig vecka 28,29, 30 samt 31. Pris 4500kr/veckan.
 
Välkommen med din förfrågan via mail!

Å, nej bloggen har inte blivit någon turistsajt för Gotland, jag lovar! Idag blir det trädgårdsonsdag här i huset!


Av Anna - 1 maj 2013 08:39

För alla er som är intresserade av att bygga och renovera vill jag bara tipsa om att Bauhaus just nu är på jakt efter Årets Byggblogg.

 


Årets byggblogg är ett utnämnande som instiftats av byggvaruhuset BAUHAUS för att premiera gör-det-själv-glädje och snickarlust runt om i Sverige. Alla som bedriver någon form av renovering eller bygge och samtidigt bloggar om det kan vara med och nominera sin egen, eller någon annans blogg, till Årets Byggblogg. Nomineringen öppnar den 30 april och stänger den 12 maj. Därefter är det dags för svenska folket att rösta på sina favoriter. Röstningen är öppen mellan den 13 till 26 maj. En välmeriterad jury utser första, andra och tredjepristagaren bland de bloggar som fått flest röster. Årets Byggblogg tillkännages 29 maj 2013. 1:a pris är ett projektkort hos BAUHAUS laddat med 25 000 kronor

 

Har du eller håller du på att bygga eller renovera ett rum, ditt hus, lägenhet, sommarstuga, lekstuga, bastu eller liknande och dessutom bloggar är du välkommen att nominera din blogg till Årets Byggblogg. Det går också bra att nominera andras byggbloggar. Kriterierna för att bloggen ska bli godkänd är att arbetet ska ha utförts hantverksmässigt, samt att arbetet är av permanent karaktär. Till exempel innebär det att en renodlad inredningsblogg inte uppfyller kraven för en byggblogg, medan en tapetsering kvalar in som ett bygge. Kriterierna ligger till grund för juryns beslut när de utser Årets Byggblogg.

Nominera din egen eller någon annans blogg HÄR:


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards