Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under januari 2013

Av Anna - 13 januari 2013 15:38

PÅ entreplanet i vår skol ligger det gamla lärarrummet som numera blivit ett gästrum och på sommartid är en del av vårt guesthouse. Här finns både ett eget litet trinettkök och en toalett, så våra gäster kan verkligen rå om sig själva om de vill. När vi flyttade in var golvet i lärarrummet täckt av en hiskeligt ful plastmatta och väggarna klädda med rosablommig tapet. Den rosa färgen gick sedan igen i de mönstrade kakelplattorna både vid köksdelen och på toaletten. I hopp om att hitta fint trägolv, som vi ju faktiskt gjort i resten av kåken revs plastmattan. Det visade sig dock att trägolvet under var skarvat och flytspacklat så det blev till att lägga nytt golv istället. Vi valde ett billigt laminatgolv i ek.


Tapeten på väggarna revs och väggarna målades i bruten vit kulör. En väggen fick dock utgöra en fondvägg och tapetserades med en stormönstrade svart tapet. Eftersom det inte var läge att knacka ner kaklet i varsesig köksdelen eller toaletten bestämde vi oss för att klistra på kakeldekor istället. En billig och enkel förvandling.

Så här såg rummet ut när vi flyttade in:

    

 


  Så här ser rummet ut idag:

             

Ett mysigt väl fungerade gästrum som på sommartid är den del av vårat guesthouse. Det får bli mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild denna vecka!


Av Anna - 12 januari 2013 22:29

 

Precis när jag blev klar med bokslutet för sommaren 2012 så trillade årets första bokning för sommaren 2013 in. Det känns som detta år kommer bli ett riktigt bra år för vårat finfina Guesthouse på sydöstra Gotland. Vi ser framemot några intensiva men härliga sommarmånader med huset fullt av glada sommargäster. Gotland är ju ett riktigt sommarparadis och har så mycket fint att bjuda på. Raukar, kalkstensstränder, hav av blommande blåeld och vackra solnedgångar. Det är en ynnest att få bo och leva här. Välkommen att upptäcka ön du med!


Vill ni veta mer om vårat guesthouse så kika in här eller följ oss via facebook.


En summering av sommaren 2012 säger att bristen på sol och höjda färjepriser gjorde sig påmint hos oss. Men nytt år-nya tag!

Av Anna - 12 januari 2013 12:38


  Hittade en burk kesella i kylskåpet som blivit över från ett tilltänkt lussebullsbak som aldrig blev av. Funderade på vad jag skulle göra med den tills jag kom på att jag läst någonstans att man kunde göra egen färskost av just kesella. Så sagt och gjort! Jag hällde ner kesellan i ett kaffefilter och lät den rinna av i rumstemperatur i ca 2h. Därefter blandade jag i lite salt och 1 tsk riven pepparrot. Det hela fick stå till sig i kylen över natten och smakade sedan gudomligt gott på frukostmackan.


Jag är ett riktigt fan av färskost så detta ska jag göra fler gånger framöver. Tips på andra roliga smaksättningar är:

 Gräslök

Persilja, vitlök och citron

Soltorkade tomater och parmesan

Ädelost

Chili/Lime

Basilika/ Soltorkade tomater

Pistagenötter och honung



Av Anna - 11 januari 2013 19:27

Vår lägenhet ligger på den översta våningen i det stora gamla skolhuset. En gammal snirklig trapp leder upp till övervåningen. Dock har trappan beklätts med en ful plastmatta vilken är allt annat en charmig. I våras fick jag nog av den brunspräckliga mattan och bestämde mig för att göra en liten minimakeover och måla den i grått istället. Det hade säkerligen blivit ännu finare om man rev bort plastmattans, slipade och målade men just då fanns inte orken. Väggarna i trappen har numera en mörklila ton och en väggen pryds av målade björkar. En förvandling som inte tagit särskilt lång tid och inte kostat mer än några hundringar. Sånt gillar vi!


Jag har fått en del frågor angående att måla plastmattor. Vill du veta mer så kika in här.

         

 

Av Anna - 10 januari 2013 19:34

Något badrum fanns det ju inte i skolan när vi flyttade in. Ända fram till i våras fick duscha nere i det gamla omklädningsrummet för skolbespisningen. Men för ett knappt år sedan fick vi nog.  Den lilla slitna och totalt ocharmiga skoltoaletten revs och ett större badrum byggdes. Så här såg det ut innan renoveringen tog fart. Turkosa vävtapetsväggar, solkig plastmatta och en ful liten trapp.

       

De nya väggarn till badrummet fick vi hjälp att bygga av ett byggföretag. De fick också göra tätskikt och kakla. Plastmattan i hallen var vi rivit ut och väggarna har vi gipsputsat. Vi har valt att hålla samma färgtema i hela vår lägenhet med grålutade golv och och vita väggar. Så här ser det ut nu

       

 
Vill ni se vårt boende lite mer oöverskådligt finns det en liten film här.


Av Anna - 9 januari 2013 19:01

Gick igenom datorn och hittade lite gamla bilder på hur det såg ut här i huset innan vi renoverade. Det är helt otroligt vilken förändring som rummen genom gått och det är nästan svårt att känna igen sig. Det har verkligen gått från skola till drömboende för oss.


Så här såg det nuvarande köket ut när vi flyttade in. Här huserade tidigare klass 1-2 och rummet var fullt av anslagstavlor, tavelbelysning och en stor Sverigekarta.

 


Numera står våran kamin i hörnet där Sverigekartan finns. Köksbordet är inhyst under snedväggen och min fjällvägg finns på väggen med en stora anslagstavlan. Plastmattan är riven, det gamla trägolvet slipat och lutat och ett stort rött kök är byggt på andra sidan rummet.

           

Rummet intill köket var tidigare bibliotek och är ett stort rum i vinkel som vi delat av och numera gjort till två rum. När vi flyttade in fanns den svarta tavlan kvar och väggarna var fylla av spikar och håligheter från diverse hyllor och upphängningar.

     

Den smala dörren har tagits bort och en ny stor dubbeldörr har sats in. Under takfönstrena har vi idag vår Tv-bänk och under den lilla anslagstavlan som numera är en tavelram för fotografier har vi våra soffor. Där bild nummer två är tagen finns numera en drivvedsbetsad trävägg och innan för den finns vårat sovrum.

           

Imorgon tänkte jag visa lite före och efter bilder på hallen, trappan och badrummet och gästrummet!

Ha en fin kväll!





Av Anna - 8 januari 2013 18:34

När jag var i huvustaden under ledigheten passade jag på att gå på bio. Filmen jag såg hette Bekas och är en rörande och gripande historia som inte lämnar någon oberörd. Den gjordes från början som ett slutprojekt av några elever på Dramatiska Institutet, däribland Joakims kusin som är filmfotograf. Kortfilmsvarianten visades på SVT för något år sedan och i höstat hade sedan långfilmen premiär på svenska biografer. Filmen skildrar regissören Karzan Kader egen uppväxt och flykt från Irak på tidigt 90-tal. Den handlar om de två föräldrarlösa syskonen Dana och Zana som försörjer sig som skoputsare i en mindre by. En dag bestämmer de sig för att fly till Amerika tillsammans och det blir början på händelserik, farlig och känslosam resa.

Jag rekommenderar den varmt!


Av Anna - 7 januari 2013 21:31

 

Har du testat litchi någon gång? Jag tycker det är fantastiskt god frukt som i smak och konsistens påminner om vindruva blandat med lite fläder. Arten kommer från början från södra Kina med odlas idag i både USA, Thailand, Afrika och Israel. I Kina är litchin en viktig symbol för romantik och familjelycka, men också en statussymbol. Långa perioder har bara medlemmar av den kejserliga familjen fått äta litchi.


Det är sällan jag köper exotiska frukter men varje år runt nyår brukar Lidl sälja just litchin för 39kr/kg och då brukar jag köpa på mig ett lager. Gott och lyxigt även om det inte är så bra ur ett miljöperspektiv.


Vilken är din favoritfrukt?


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards