Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 15 september 2012

Den som sår får skörda..

Av Anna - 15 september 2012 19:48

 

Skördetiden är här och i vår trädgård dignar det av frukt och bär. Fina gråpäron, saftiga stenkyrkeäpplen, delikata björnbär och söta victoriaplommon. Just plommon har vi kopiösa mängder av, jag ljuger inte om säger att nog skulle kunna ge ett plommon till varenda person på den här ön.


Äppelpaj, björnbärssylt och plommonchutney har det blivit! Har tänkt koka lite äppelmos med! Päron äter jag med glädje och lite frukt har jag också givit bort! Men det finns massvis kvar. Jag tycker det känns tråkigt att låta dem ramla ner på gräsmattan (även om det säker gör herr igelkott och alla småfåglar glada) så jag tar gärna emot era bästa recept!


Ha en skön lördag!



 
 
Lelna

Lelna

15 september 2012 20:21

Lyckliga du! Njut av allt det goda!
(och så skickar du några Viktoria hit, är du snäll, så jag kan göra min goda plommonmarmelad!) ;)

Kramar

http://jagochvitt.blogspot.com

 
Annika

Annika

15 september 2012 20:22

Har inget direkt recept men däremot ett tips. Skala och rensa och kör i mixer. Till frukt kan man tillsätta lite citron för färgens skull och sedan fryser du in varje sort för sig. Puren kan du sen ta fram och göra kräm,fyllningar eller annat gott av till vintern. Gjorde ofta kräm till familjen när barnen var små.
Kram Annika

http://villaskogsbrynet.blogspot.se

 
Min plats i solen

Min plats i solen

15 september 2012 20:35

Mmm, så gott! Naturens skafferi är verkligen ljuvligt att skörda ur. :)

Vi fick 2 (!) plommon i år. På sammanlagt tre träd. Jo, nog tog den där frostknäppen vi fick i april alltid. Varenda plommonblomma försvann. Ja, utom 2 stycken då vill säga. Förhoppningsvis blir det plommonsylt nästa sommar istället. ;)

Sköt om dig och ha en härlig helg!♥

Kram Lotta

http://minplatsisolen.blogspot.com

 
Victoria

Victoria

15 september 2012 21:43

Härligt, vilken lyx!

http://www.limestonebythesea.blogspot.com

 
creando

creando

16 september 2012 04:01

Underbara höst. Jag saknar både plommonträd och äppleträd här... :)

Kramar

http://creando-kicki.blogspot.com

 
Nyvind

Nyvind

17 september 2012 20:12

Plommonmarmelad är galet gott... men nu har du säkert redan gjort allt möjligt på dem!

http://nyvind.blogspot.com

 
Johanna

Johanna

17 september 2012 20:20

å vad härligt med så mkt frukt, hur får du björnbärsbuskarna fina?


http://husinspirationinredning.blogspot.se

 
Petra / Popetotrora

Petra / Popetotrora

18 september 2012 13:34

Härligt! Och vad fin fruktkorgen är! Hemmagjord?

http://www.popetotrora.blogspot.com

 
Andrea

Andrea

28 september 2012 10:14

Hej, har precis hittat din blogg! :) Min granne har päron som jag får plocka av, i helgen ska jag göra portvinsinkokta päron, bli hur gott som helst! Till det lite vispad vaniljgrädde. Mmm.. Här hittade jag fem olika recept: http://www.alltommat.se/Inspiration/Desserter-pa-kokta-paron-1.14176

Trevlig helg!

http://entilltorpblogg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards