Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under augusti 2012

Av Anna - 19 augusti 2012 15:34

  

För mig är det en verklig ynnest att ha en stor björnbärshäck på sin tomt. Än så länge är det lite tidigt på säsongen men snart kommer den att krylla av härligt glänsande svarta bär. Innan jag flyttade ner till ön var björnbär verkligen något exotiskt och lite lyxigt! Numera använder vi det stor utsträckning. Rårörda till pannkakor och våfflor, i goda marmelader och sylter, i pajer och kakor, som dekaration, i min uppskattade björnbärsill, till kräm eller bara helt naturella i frukostyoughurten. Lyxigt värre!


Idag skördade jag första omgången och mer ska det bli!

Har ni några andra tips på vad man kan göra med björnbär?


Av Anna - 18 augusti 2012 13:05

   

Pelargoner i alla dess former har verkligen blivit trendiga och populära på senare år. Vackra, tåliga, klassiska och lättskötta. Redan på en semesterresa för några år sedan hörde jag talas om att det skulle gå att baka en kaka av doftpelargoner. Något som jag tyckte lät väldigt spännande. Blev påmind om detta i somras då allas vår Ernst slängde ihop just en sådan kaka.

Idag gjorde jag slag i saken och vilken succé det blev. Kakan blir saftig och får en härlig smak av citrus. En blivande klassisker om ni frågar mig.


Pelargonkaka 8-10bitar


2,5 dl vispgrädde

2,5 dl strösocker

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

10 blad från valfri doftpelargon


Glasyr

2,5 dlflorsocker

5 blad från valfri doftpelargon

någon droppe ättikssprit

2msk vatten

1 tsk rivet citronskal

blommor och blad till garnering


Sätt ugnen på 175 grader.Börja med att mixa pelargonbladen tillsammans med lite socker gärna med en stavmixer. Vispa sedan grädden hårt och vänd ner sockret. Blanda i äggen och vetemjölet och pelargonbladsmixen. Rör runt väl. Vänd till slut försiktigt i vaniljsocker samt bakpulver. Häll ner smeten i smord och bröad form med löstagbara kanter. Grädda i mitten på ugnen i ca 20 min.

Låt kakan svalna och gör iordning glasyren. Häll över glasyren och dekorera med pelargonblommor och pelargonblad. Servera till kaffe!


Detta blir också mitt bidrag till månadens sötsak med temat reseminnen hos Söta saker.




Cafe · recept · tips
Av Anna - 17 augusti 2012 20:54

               

Tusen tack för alla fina grattishälsningar! Norrland bjöd på fantastiskt väder med sol och värme. Vi har vandrat längs kanjonen i Abisko, tagit en tur upp till Kårsavagge, badat i smältvatten och i Torneträsk. Vi har ätit hallontårta, röding, renkött och hjorton med glass. Vi har flugit helikopter över fjällen (en helt magisk upplevelse), tagit Gondolen upp på Narviksfjellet, badat bastu på Mountain Lodge och tittat på Fjällräven Classic. Jag och Joakim har också besökt Icehotel i Jukkasjärvi, där vi spenderade natten i deras fina issvit "Swan me up". Vi har druckit drinkar i isglas på Icebar, tagit en jäger på Abisko Mackåmat och skålat i cavan Anna. 1100 meter över havet på ett fjäll i Norge och 770m meter ner under jorden i gruvan i Kiruna.  Det blev en fantastisk vecka i mitt älskade norr och jag har tagit steget in i vuxenvärlden.


Resor · tips
Av Anna - 15 augusti 2012 10:37

Nu har jag i samarbete med Swedmart utsett en vinnare i tävlingen om den fina takduschen Simon. Den lycka vinnaren har skrivit denna slogan:


På Facebook har jag Swedmart gillat och delat,
till mina vänner tävlingen meddelat,
Duschset med takdusch, flexibel slang och tång,
från badrummet kan ni höra min falska sång,
Simon får gärna flytta till mitt badrum,
tillsammans med mig skapa perfekt skum,
En dusch från Swedmart av högsta kvalité,
så mycket glädje skulle mig ge,
slippa plastiga fula duschen som vi nu har,
den vill jag ej längre ha kvar,
Simon du som är så himla snygg och fin,
snälla kom med mig till min duschkabin!


Stort grattis till: Erika Skalman, maila dina kontaktuppgifter till mig så kommer duschsetet med posten.


Stort tack till alla som deltog i tävlingen och ett varmt tack till Swedmart som ville sponsra tävlingen!


Och till er som är i renoverartagen kika in på Swedmarts hemsida! Kanonfina badrumsinredningar, duschar, badkar och toaletter till toklåga priser.

Av Anna - 7 augusti 2012 21:15

Nu beger jag mig norröver för att njuta av fjällvärlden och fira min 30årsdag. Under tiden kan ni passa på att tävla om den fantastiskt fina takduschen Simon från Swedmart (värde ca 1500kr). Tävlingen pågår till den 11/8 kl 23.59 Lycka till!

Tävlar gör du här.


  

Av Anna - 6 augusti 2012 10:17

 

Så här i slutet på sommaren är ju tomaterna som allra godast. Solvarma, smakrika, söta och saftiga. En utav mina favoriträtter just nu är denna ljumma rostade tomatsoppa som serveras med gremolatakrutonger. Vi åt den igår och den gick åt så fort att jag inte ens hann med att ta en bild på det färdiga resultatet. Testa vetja!


Kall rostad tomatsoppa

4 port

 

750 gram körsbärstomater

3-4 st skalade vitlöksklyftor

1 msk färsk hackad timjan

2 msk olivolja

7 dl stark grönsaksbuljong

1 dl grädde

salt och nymald svartpeppar efter smak

(ev. 1-2 tsk socker)

 

Gremolatakrutonger

1 st bit ljust lantbröd

2 msk olivolja

rivet skal från 1 citron

2 msk finhackad persilja

1 st riven vitlöksklyfta

1 tsk flingsalt

 

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj tomaterna och lägg dem i en långpanna tillsammans med vitlöksklyftor, timjan och olivolja. Blanda runt och rosta i ugnen 15-20 minuter tills det börjar få lite färg. Salta och peppra.


 Lägg det rostade tomaterna i en mixer och mixa slätt. Häll det i en kastrull och späd med buljongen. Låt det soppan utan lock ca 10-15 minuter.  Blanda i grädden och smaka av med salt och peppar. Runda eventuellt av smaken med lite råsocker om tomaterna har hög syra. Låt svalna.

Gremolatakrutonger:
 Bryt brödet i grova bitar. Hetta upp oljan i en stor panna och stek det gyllene ett par minuter.
 Blanda citronskal, persilja och vitlök på ett stort fat. Vänd krutongerna däri. Salta.



mat · recept · tips
Av Anna - 5 augusti 2012 17:32

Minns ni de virkade dukarna som jag köpte för att göra en ny variant av min snörlampor? Igår bestämde jag mig i allafall för att testa idén. Vävlim, badboll och dukarna åkte fram. Själva arbetet var betydligt enklare än när man använder papperssnöre men resultatet är jag väl inte så nöjd med direkt. Jag tror jag ska blöta ner dukarna och hitta på något annat med dem istället.

     

Ha en fin fredagskväll!

Av Anna - 4 augusti 2012 13:19

 


Bild: Jonas Lundberg via Expressen


Såg att reportaget från mina "svärföräldrars" kalkstenshus på östra Gotland nu fanns att se på expressen.se. Kika in här om du är nyfiken på att se de fina bilderna som Jonas Lundberg tagit och som Anna Truelsen stylat.


I dagens upplaga av Expressens Leva&Bo har Anna och Jonas också  med ett annat hem som de gjorde under sin lilla gotlandsvisit. Det är mina fina kollegors vackra kök i lantlig stil som visas upp. Kika gärna in på Elins blogg om ni är nyfikna!

Ni kan väl inte tro att jag har haft ett finger med som tipsare, va ;) ?


Å glöm inte att tävla om den fina takduschen från Swedmart!


Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards