Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Anna - 19 juni 2012 18:22

 

Den här underbara tårtan kommer garanterat göra succé på midsommarbordet. Sommarens alla smaker i en utsökt kombination. Här bjuder jag på mitt receptet inspirerat av både smögencheesecake och skagenscheesecake.


Skärgårdscheesecake ca 12bitar

Botten:
8 skivor kavring
75g rumsvarmt smör

Cheesecakesmet:
150g skalade räkor

150g rökt lax i småbitar

5st färska champinjoner i småbitar
4 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
1 burk färskost med pepparrotsmak
½ dl finhackad dill
2 msk röd stenbitsrom
½ finhackad rödlök
4 st gelatinblad

Garnering:
1 citron i tunna skivor
1 burk röd stenbitsrom
dill


Mixa smör och kavring till en smulig massa. Tryck ut det i en form med löstagbar botten, klädd med fastklämt bakplåtspapper i botten. Ställ kallt. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 min. Blanda de hackade räkorna, laxen och svampen med ca 3 dl av crème fraichen, majonnäsen och färskosten. Blanda ner finhackad dill, rödlök och stenbitsrom.


Krama ur gelatinbladen ordentligt. Värm resterande crème fraiche försiktigt i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och låt smälta på låg värme under omröring. Häll ner detta i cheesecakeblandningen och blanda ordentligt. Häll över smeten i formen och täck med plastfolie. Låt stå i kylen minst 5 timmar, gärna över natten. Garnera cheesecaken innan servering med stenbitsrom, citronskivor och dillkvistar.


Vill ni ha ytterligare recepttips inför midsommar så testa gärna mina sillar och den underbara marängtårtan!


mat · recept · tips

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards