Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Köttbullar med nejlika och rödlök

Av Anna - 13 december 2011 19:45

Fick ett infall och gjorde egna köttbullar idag! Har inte gjort det på flera år men kan inte förstå varför nu när jag smakat dem! Galet gott och köpesköttbullarna kan slänga sig i väggen. Mina köttbullar fick en julig touch med smak av nejlika och rödlök.   Bild från norrmejerier.se


 Köttbullar med nejlika och rödlök

ca 40st


600g nötfärs 

1 fint riven rödlök

1 dl vispgrädde

1/2 dl ströbröd

3 små ägg

10 mortlade nejlikor

1 tsk salt

1 krm vitpeppar


Blanda sedan samma alla ingredienserna i en bunke och rör till en slät smet. Låt gärna smeten stå och vila en stund innan du hanterar den.

Rulla till runda köttbullar och lägg på ett fat eller en skärbräda. Blöt gärna händerna så går det lättare att rulla bullarna.

Stek köttbullarna i smör/ margarin i en rymlig stekpanna. Börja med att steka på medelhög temperatur och sänk sedan till låg värme och låt bullarna bli helt genomstekta. Tiden beror på storleken på bullarna. Men vid något lägre värme brukar det ta 5-10 minuter att genomsteka.


jul · kök · mat · recept
 
 
Nellie-Sockertussen

Nellie-Sockertussen

13 december 2011 20:19

Just nu kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica hos mig till ett värde av 2595:-

Du missar väl inte det?

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling-vinn-obh-nordicas-nya.html

http://sockertussen.blogspot.com

 
Vardaxlyx

Vardaxlyx

13 december 2011 20:48

Ser smarrigt ute!
Massa varma lussekramar till dig!

http://vardaxlyx.devote.se

 
Marie

Marie

13 december 2011 21:10

Hej!!
Mums vad läckra de såg ut!! Håller verkligen med - halvfabrikat går huvudtaget inte att jämföra med hederligt hemmagjorda :)
Va roligt att du hittade till min lilla blogg! Här fanns ju en hel massa inspiration att kika på.... kommer tillbaka när jag har lite mer tid :)
Kram Marie

http://handgjordasblogg.blogspot.com

 
malin

malin

13 december 2011 21:51

Va gott det låter att ha nejlika och rödlök i köttbullarna. Nu inspirerade du mig verkligen till att testa!
Kram Malin

http://www.mywhitemess.blogspot.com

 
Dessi [at Home and desire ]

Dessi [at Home and desire ]

13 december 2011 21:53

Ja fy. Jag kan knappt äta köpeköttbullar. Urk!

http://homeanddesire.blogspot.com

 
tinatheshed@tele2.se

tinatheshed@tele2.se

14 december 2011 06:32

Hemmagjorda köttbullar till jul är ett måste men det behöver inte vara jag som gjort dem..så gott recept du har!

kram

http://www.meandmyshed.blogspot.com

 
Marie

Marie

14 december 2011 14:32

Mums! Köttbullar brukar det gå massor av hos oss och det är alltid kul att testa nåt nytt recept. Jo, de gamla förtjänar att ha det lite gott på ålderns höst :D

Stor kram

http://minafinastesaker.blogspot.com

 
Postadress Torslanda

Postadress Torslanda

14 december 2011 18:26

Hemmalagade är bäst - dock utan rödlök för mig,är allergisk. Bra recept!

http://www.postadresstorslanda.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 juni 2017 11:13


Jag har sagt det förr men rabarber är bland det godaste jag vet. Syrlig, späd och alldeles sagolik. För något år sedan testa jag att göra egen fläderchampagne. Härligt bubblig och lite alkoholhaltig dryck som är perfekt en sommarkväll. Nu har jag tes...

Av Anna - 24 september 2016 19:17


Nikkaluoktasoppa-den lilla lappländska byn som också kallas porten till fjällvärlden har gett namn åt en gudomligt god och lättlagad soppa. Köttfärs, purjolök, vitkål och morötter i en mustig buljong med smak av dijonsenap och tomat. Perfekt nu när h...

Av Anna - 23 september 2016 21:01


Jag vet egentligen inte när det började men under hösten 2015 kände jag mig allt tröttare och tröttare. I början av december hade jag konstant värk i kroppen och hugg i hjärtat flera gånger om dagen. Elmer sov sällan på nätterna och chansen till åter...

Av Anna - 19 september 2016 19:47


Bloggen var under många år min stora energipåfyllare. Här fick jag dela med mig av pyssel, inredningsidéer och inspireras av likasinnande. Sen kom Elmer och mitt i den kris som då pågick glömde jag bort det som jag mådde bra av. Nu ger jag det en ny ...

Av Anna - 20 mars 2016 10:52


Idag är det nästan på pricken ett år sedan den där grå marsdagen.. Dagen då vi satt nere i det sterila mottagningsrummet på lasarettet och mottog beskedet om vårt livsöde. På sätt och vis var vi förberedda på vad som komma skulle... Efter nästan 8 må...

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards