Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under september 2011

Av Anna - 24 september 2011 11:07

Idag uppmärksammar Gotlands Allehanda att två gotländska bidrag tagit sig vidare i tävlingen Årets Hemmakock med ett stort reportage. Väldigt roligt tycker jag förståss. Än så länge så går det inte att se reportaget på nätet men så här ser uppslaget ut i vilket fall:

 


Sara och Carl Fredriks buttu eller Annas risotto  

 

Anna Lund från Rone är också i delfinal i matlagningstävlingen Årets hemmakock.

-Jag har alltid gillat att laga mat, för mig är köket en plats för pyssel och avkoppling.


30 september avlutas omröstningen och röstar gör du här



Av Anna - 23 september 2011 19:57

Häromkvällen bjöd jag över några av mina kollegor på middag för att fira min finalplats i Årets hemmakock 2011. Jag tycker att en trevlig middag ramas in lite extra av en fin dukning och så här såg det ut på bordet i tisdags när middagen begav sig.

         

           

Just nu hittar jag massviss med inspiration i den härligt höstiga naturen som strålar med sin vackra färger. På bordet är det gula björkblad, orangeröd oxel, servetter från ICA som bordsduk samt lite guldigt paketsnöre som rosett runt besticken. Man tagar vad man haver men jag blev riktigt nöjd!

Ha en strålande fredag!


Rösta gärna på mitt bidrag i Årets Hemmakock 2011 här


Av Anna - 22 september 2011 16:54

Det är lika bra att jag erkänner det direkt: Jag fullkomligt älskar listor! För mig ger listor kontroll, struktur, ro och trygghet. Något som vi verkligen behöver när vi renoverar och sliter med huset. Utan listor tycker jag att det lätt blir så att man skjuter saker på framtiden och tänker att så mycket kommer hinnas med ändå. Vilket det ju oftast inte gör i slutändan.


Nu har vi haft en dryg månad utan renoveringsjobb och man börjar bli riktigt sugen på att sätta igång igen. Planerna för hösten är många. Det är badrum, väggar, läckande tak, täckbark för trädgården, rensning av prylar, träd som ska fällas, luftvärmepumpar och annat som ska fixas och installeras. Jag har länge tänkt att vi ska sätta oss ner och strukturera upp detta i en lista. Tyvärr är Joakim precis tvärtemot mig. Han tycker om att ta dagen som den kommer och gör helst av allt det som faller honom in. Tyvärr går det helt i klinch med mitt listbehov. Men imorgon ska vi i allafall göra ett försök! Jag hoppas det blir en lista med många små delmål så att jag får stryka ofta! För det är nog det bästa med listorna!

  

Hur fungerar ni? Listfascist eller ej?


Av Anna - 21 september 2011 21:19

Hur läckra är inte dessa näverkrukor från Lagerhaus??? Jag fullkomligt älskar dem! Förra året sålde Granit liknade krukor inför julen men de sålde slut i nafs och jag hann aldrig få tag i dem. Så jag blev verkligen glad när jag såg att Lagerhaus fått in dem i höstsortimentet. Jag får ta och skicka en beställning till syrran i Stockholm tror jag! Krukan är 11cm hög och 10cm i diameter och kostar 79kr. I samma serie finns också näverljus samt en större ljuslykta!

 

Igår hade jag några kollegor på middag för att testa min Årets hemmakockmeny. En fantastiskt trevlig kväll med bubbel, god mat och mysiga samtal. Utlåtandet om maten blev mycket väl godkänt. Tack alla ni fina som röstar på mig! Jag har långt kvar till toppen så fortsätt gärna med röstandet!

Kram på er!

Av Anna - 19 september 2011 17:53

Tack, återigen till er alla som röstar och hejar på mig i tävlingen Årets hemmakock! Ni är fantastiska!


Imorgon kommer faktiskt öns ena tidning hem hit och uppmärksammar det hela i ett reportage som kommer ut till helgen. Det är nämligen två gotländska bidrag som tagit sig till delfinalen, vilket är extra roligt eftersom Gotland profilerar sig som en matö.


Dels är det min saffranspannkaka med rårörda bjönbär och sen är det Sara och Carl Fredrik Matthing som tävlar med en Buttu. Det är otroligt kul att vi uppmärksammas och jag hoppas att reportaget kan bidra med lite draghjälp i omröstningen.


  

Nu ska jag städa lite i köket! Ha en finfin kväll alla godingar!





Av Anna - 18 september 2011 15:30

Tack till er alla som grattat mig till finalplatsen i Årets Hemmakock 2011. Jag blir så glad för erat stöd! Förra året hade vinnaren i omröstningen över 900 röster(!!!) så det känns svårt att knipa en finalplats den vägen. Får hoppas på kockjuryn istället. Vill du hjälpa mig till finalen så röstar du här.


Idag har vi plockat både äpplen och päron i trädgården. Päronen finns det verkligen otroliga mängder av. Trots att vi fyllde 4 stora papperskassar syns det liksom inte ens. Jag tycker det känns så tråkigt att bara låta frukten och bären gå till spillo och kan bara inte se hur de ramlar ner och ruttnar till mos på marken. Det liksom skriker i mig att jag måste ta till vara på det men jag vet inte vad jag ska göra med 100 kilo päron och 100kg plommon. Jag tror att det är något jag har med mig sen barnsben. När jag var liten plockades det både äpplen, hallon, vinbär, potatis och en massa annat i trädgården på landet och det fick sedan bli till sylt, saft och mos som räckte året om. Mysigt och något som jag verkligen uppskattar att jag fått med mig. Åtminstone nu när jag är vuxen. När jag var tonåring kunde jag däremot inte förstå varför man skulle odla och plocka potatis när den fanns att köpa så billigt på ICA ;)


När jag påbörjade min lärarutbildning i Luleå läste vi alla en kurs i hållbar utveckling. Man kunde välja på en teoretisk eller praktisk variant av kursen. Jag valde den praktiska delen och den bestod bland annat av att vi arrenderade en liten gård med får, ankor, höns och kaniner. Vi slog hö till djuren, tog vara på det som trädgården bjöd, malde mjöl och bakade tunnbröd i bagarstugan, fiskade och rökte strömming, födde upp kycklingar, spann ull och stickade kläder, konserverade frukt och torkade svamp och en massa annat. Det var nog den roligaste och lärorikaste kursen jag läst och man önskade nästan att man fick leva så resten av livet. Kanske var det där allt började...


Igår hade vi en dag off! Styrde kosan mot Herrvik och begav oss ut på havet och till Östergarns holme. En sagolik vacker sensommardag på en sagolikt vacker plats.

      




Av Anna - 16 september 2011 17:06

Förvånad, glad och förvirrad är precis vad jag känner mig just nu. Jag har nämligen gått till final i den sveriges stora amatörkocktävling Årets hemmakock 2011 som arrangeras av Tasteline och Arla. 25 finalister har utses och av dessa kommer fyra stycken att väljas ut för att göra upp om titeln på Hamburger Börs den 19 oktober.

   
Bild från tasteline.se

Jag skickade in mitt bidrag mest på kul en regnig augustikväll och hade ingen tanke på att jag skulle komma vidare. Det känns så klart fantastiskt roligt att en så matkunnig jury valt ut och provlagat mitt recept bland hundratals andra. Temat på tävlingen var semesterminnen och man skulle bidra med en varmrätt och en efterrätt. Mittbidrag är med en kantarellrisotto med Kvibille Ädel samt en saffranspannkaka med rårörda björnbär. Vill du veta mer om tävlingen hittar du det här.



Vill du hjälpa mig till finalen så kan du rösta här och själv tävla om en kokbok.


Ha en strålande helg ni fina!

Av Anna - 15 september 2011 16:07

Härliga plommontider! Träden fullkomligt dignar av fina frukter och trots att jag och mina kollegor plockat och ätit massvis tar de aldrig slut. 

Men istället för att gräva ner mig i renoveringseländet i inlägget nedan så kokade jag precis som jag skrev plommonmarmelad. Det blev två olika smaksättningar: en med citronsaft/citroncest och en med kanel och rom.  De smakade verkligen mumma båda två och blir mitt bidrag till Månadens sötsak hos bloggen Söta saker. Den är månaden är temat syrligt och där passar den förstnämnda marmeladen verkligen in.

       


Plommonmarmelad med citrontwist

1,5kg plommon

0,5dl vatten

750g socker

skalet och saften från 1 stor citron

1,5 tsk vaniljsocker


Rensa och skölj och skär plommonen i mindre bitar. Kärnorna får gärna koka med (jag tycker det ger en nötigare smak). Lägg plommonen i en stor gryta med vattnet och koka upp - rör då och då.  Häll i vaniljsockret och låt alltsammans koka på svag värme i ca 30 min. Rör om då och då så det inte bränns.  Tillsätt sedan sockret och koka på högre värme under omrörning tills sockret löst sig.  Pressa i citronsaften och rör ner citronskalet.

Häll upp marmeladen på rena burkar och förvara i kylen.


Varianten med kanel och rom gjorde jag på samma sätt men jag lät två kanelstänger koka med från början och avslutade med att smaksätta med lite romessens.

Andra goda smaksättningar är kardemumma, inlagd ingefära, vanilj, stjärnanis eller chili!

Ha en strålande kväll!





Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards