Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under augusti 2011

Av Anna - 15 augusti 2011 09:55

Det känns som om hösten kom fort i år! Termometern kryper knappt över 15 graders strecket och ute viner nordanvindan! Jag som såg framemot ljumma sensommarkvällar. Bjuder på en härligt somrig bild på Sutarve handelsträdgård istället. Ett paradis för pelargonälskaren.


 


Nu har vi har stängt igen för säsongen på vårat A Guesthouse Gotland! Även om beläggningen varit sämre i år har vi ändå haft en fantastiskt sommar. Totalt har vi tagit emot 84 gäster. De allra minsta har varit bara några månader och de äldsta strax över åttio år. De första gästerna kom redan den 18 juni och de sista åkte hem den 12 augusti. Vi har fått beröm för våra fräscha rum, vårt trevliga bemötande och den fina omgivningen. Många av gästerna stannade bara någon natt andra var här i 10 dagar. Vi hade en familj boende hos oss som bodde hos oss även förra året. Himla roligt med nöjda och återkommande gäster .


Vi har också haft besök av släkt av och vänner. Först ut var hela tjocken släkten. Mormor, farmor, mormors syster med man och min lilla syssling. Vi turistade på ön och på kvällarna bjöds det på allsång på verandan. Vi har också haft besök av kompisarna Cicci och Marin. Dagarna med dem bjöd på hästhoppning, lunch på creperiet och dueller i Besserwisser. Jag har också fått oväntade besök av gamla studiekamrater från norr och även från gymnasietiden. Verkligen överraskande och otroligt roligt!


Caféet har jag haft stängt i sommar och istället har det målats och kittats fönster för fulla muggar. De har varit en del människor här och frågat om fiket men jag känner ändå att jag tog rätt beslut att inte ha det öppet. Har haft så mycket tid för annat istället och kände mig mindre låst. Jag hade dock en bjudning där för någon vecka sedan då vi fick besök av en klass som firade att de var 50 år sedan som de började småskolan.


 Vi tackar för en härlig säsong och ser framemot nästa år!

Av Anna - 14 augusti 2011 10:34

Just nu passar jag på att njuta av mina sista semesterdagar innan terminen drar igång igen. Joakim har åkt till Stockholm för att vara i skärgården och jag roar mig med att göra just ingenting. Riktigt skönt att bara lyssna på musik, läsa en bok eller ta en promenad. Ha en skön söndag fina ni!

  

Av Anna - 13 augusti 2011 16:05

 

Vaknade upp på födelsedagen och möttes av denna syn. En av bänkskivorna i köket har blivit fuktskadad och svällt upp! Vi som varit så nog att med torka bänkarna och kan inte förstå hur denna skada uppkommit. Troligen så är det ett fabrikationsfel på skivan så att  melaninhöljet runtom inte var riktigt helt. Vi har ju inte kapat något själva och dessutom silikonat i skarven mellan de båda skivorna. En ny skiva kostar ju inte så mycket men fråga är om vi lyckas byta den utan att förstöra kaklet! Känns såå himla trist!

Av Anna - 12 augusti 2011 09:21


       Bilder av Krister Nordin/GT


När jag vaknade imorse hade jag fått ett sms om att "hemma hos-reportage" som gjordes hos oss i förra hade publicerats i tidningen idag! Jag blev så klart nyfiken och surfade in på  Gotlands tidningars hemsida! Åh, vilket fint reportage de gjort! Jag känner mig verkligen så nöjd och glad. Tusen tack!


Vill du läsa reportaget går det att hitta här:

Av Anna - 10 augusti 2011 23:59

 

Tänk vad fort tiden går

Idag fyller jag 29 år

Jag firar dagen med lunch i goda vänners lag på Gråsens Lada i mysiga Burgsvik!

Ha en strålande dag ni med!






Av Anna - 9 augusti 2011 23:09


Inget Gotlandsbesök utan den klassiska saffranspannkakan. Gotlands landskapsrätt som serveras med lättvispad grädde och salmbärssylt. Jag och bästa syster slängde ihop denna läckerhet idag. Här bjuder jag på vårt recept som är både lättlagat och supergott. Hittar du inte salmbärssylt i butiken kan du servera med björnbärssylt eller hallonsylt. Mums!!! Detta är också mitt bidrag till Månadens sötsak hos Söta Saker


Lättlagad saffranspannkaka 6 bitar

 500g färdig risgrynsgröt

1/2g saffran
2 msk honung

1 dl grovt hackad och skållad mandel

2 ägg

1 dl vispgrädde

1/2 tsk vaniljsocker

smör till formen


Sätt ugnen på 175°C. Skålla mandeln i kokande vatten, skala och hacka den fint.  Blanda risgrynsgröt, honung, ägg, grädde, vaniljsocker, mandel och saffran. Blanda väl och häll i en smord, ugnssäker form, ca 20x30 cm. Grädda i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Servera med vispad grädde och salmbär- eller björnbärssylt.






Av Anna - 8 augusti 2011 19:56

För oss var årets kubbVM en relativt lugn tillställning tack vare Polisen och Ungdomsgruppens insatser men det hela har vållat stor debatt i media här på ön. Både tidningarna och radion skriver om om stök och fylla i samband med arrangemanget. Idag fick vi besök av Sveriges Radio Gotland som ville intervjua oss om våra intryck. Vi börjar bli riktiga mediaeliter efter denna vecka!


Är du nyfiken kan du kika här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=4636580


Ha en fin måndag!

Av Anna - 6 augusti 2011 21:32

I dagarna fyra spelas det just nu VM i kubb på Rone idrottsplats alldeles intill oss. Totalt deltar i år 191 lag från 19 länder. Roligt och lite småtrevligt på dagtid men tyvärr väldigt stökigt med fylleri och bråk kvällstid. Idag är den stora festnatten men vi hoppas det blir lugnt i år då ridande poliser kommer att patrullera runt i området. Annars har dagen ägnats åt fika i Hemse och besök på flera mysiga loppisar i närheten.

Trevlig lördag önskar jag er!

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards