Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under juli 2011

Av Anna - 19 juli 2011 11:59

Alldeles intill vårat hus har duktiga keramikern Ingela Söderström sitt mysiga krukmakeri vid namn Raune Krukmakeri! Hon gör skålar, ljustakar, fat och koppar í härligt pastelliga färger som gör vem som helst glad. Gammelrosa, turkost, silver, citrongul, ljusblå och härliga lila är bara några av de härliga fägerna som finns att välja på. Jag har fastnat alldeles extra för hennes skira skålar med vackert mönster och för några veckor sedan när jag var inne hos henne frågade jag om hon kunde göra en röd skål till mig. Igår kom sedan ett mejl att skålen var klar och idag var jag förbi och hämtade den. Med hem fick också två fina flingsaltskålar följa!



Ingela är annars mest känd för sina originella och spöklika ljusstakar. Riktigt häftiga tycker jag! Kika gärna in på hennes hemsida för att se mer.

 

Av Anna - 18 juli 2011 18:22

Eftersom det regnade stora delar av dagen idag så var det inte läge för målning eller kittning! Istället satte vi oss ned och började fundera på hur vi ska ha badrummet som vi tänkt bygga i höst! Och det var lättare sagt än gjort! Trots att vi har rätt stora ytor att tillgå för badrummet/tvättstugan så har vi svårt att få ihop det! Det är nämligen snedtak i stora delar av den plats där vi tänkt bygga badrummet.

Har kikat runt efter lite inspirationsbilder och fastnade ganska fort på INR där det fanns massor av inspirationsbilder.

Eller vad sägs om dessa lite annorlunda snedtakslösningar?           

Av Anna - 17 juli 2011 21:56

Har haft fina vänner på besök här på ön i några dagar. Vi har turistat och haft det gott på härliga Gotland! En tur norröver hann vi med första dagen. Då besökte vi Kyllaj, Furillen, åt våfflor i Lergrav, spelade minigolf i Fårsösund och tog en promenad till Fårsösunds Fästning. Vi har också hunnit med hästhoppning i Visby, mumsiga galetter på Creperiet i Hablingbo, Verdus Veranda, saffranspannkaka på Etelhems krukmakeri och marknadsshoppning i mysiga Burgsvik. Häromdagen åkte vi också förbi en loppis strax bakom ICAbutiken i Havdhem. I det gamla stationshuset där finns det nämligen prylar till tusen. Huset är fullt från golv till tak och bilderna nedan talar nog sitt klara språk. Mycket skräp är det så klart men man kan också hitta många roliga och udda prylar!

         

Av Anna - 16 juli 2011 21:56

Häromveckan visade jag ju några bilder på vårat Guesthouse.Anledningen till att vi valde att kalla det Guesthouse och inte vandrarhem var för att inte få en sunkstämpel. Vi upplever att många vandrarhem tyvärr dras med ett oförtjänt dåligt rykte. I dag tänkte jag passa på att visa några bilder från rummen. Bilderna är från i höstas när Expressen var här och fotade för söndagsbilagan men det ger en bra blick av hur vi har det. När vi bestämde oss för att öppna ett Guesthouse valde vi att satsa lite extra på riktiga ramresårsängar ifrån Ana Bedding. Ett lyckat val eftersom vi fått mycket beröm för våra sköna sängar.


De första bilderna är från vårat ena dubbelrum. Sänglampor och bord kommer fån IKEA, gardinerna från Åhléns, påslakan från Coop och överkastet från IKEA. I andra änden av rummet finns en  byrå i vitt som vi hittade i källaren och som målades om. Där finns också två stolar somfick vi från Gotlands Traktor. Hjärtana på väggen har jag gjort av ståltråd och pappersnöre.

   

Familjerummen har eget kök samt en sovavdelning och en soffhörna.

Bordet och köksutrustningen är köpt på IKEA. Stolarna kommer från Coop och skärmväggarna har vi köpt på en konkursutförsäljning.

     

Det har faktiskt ramlat in en del bokningar sista dagarna. Heja heja!

Av Anna - 14 juli 2011 22:40

   

Såhär i regntider bjuder jag på ett litet pysseltips! Tillverka dina egna cupcakewrappers och imponera på vännerna vid sommarfikat. Det är verkligen så gulligt att servera cupcaken i en fin wrapper.


Material:

Sax

Lim

Scrapbookingpapper eller tapeter

Paljetter

Muffinsform


Gör såhär:

Börja med att klippa bort botten  på muffinsformen. Klipp sedan genom kanten på formen och räta ut den. Använd sedan denna som en mall och rita ut på tapeter/scrapbookningpaper. Limma sedan i kanten på den urklippta och sätt ihop wrappern. Dekorera gärna med paljetter eller annat!

Lycka till!


Av Anna - 13 juli 2011 21:11

Ni som följt mig ett tag vet att jag är svag för violsmak. Det är violmaränger, violpannacotta, violglass, violtopping och violglasyr. Just nu finns det också en violcider från Herrljunga som är väl värd att testa. Herrljunga fyller 100 år iår firar det det med denna lila jubileumscider   . De skänker också 33 öre per såld flaska till Wateraid. Så gör två goda gärningar i en.

Av Anna - 12 juli 2011 13:47

Tidigare i år kom vårat färgstarka kök på andra plats i IKEA:s stora drömkökstävling! Nu uppmärksammas också vårat kök på hemmakanalen.se

Kika in här får du se

  

Av Anna - 11 juli 2011 20:22

Idag påbörjades projekt fönsterkittning och det var inte helt lätt må jag säga. Kladdigt värre om ni frågar mig. Men skam den som ger sig! Innan sommaren är slut kommer jag vara kittningsproffs. Vi har ju nämligen 36 fönster att som behöver kittas :) Å det är inga små fönster heller :)


Nu ska jag äta glass och violmarängar (som jag också bakade idag).

Kram

   

Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards