Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 23 juni 2011

Av Anna - 23 juni 2011 15:14

Sill hör midsommar till! Här bjuder jag på två nya sillvarianter väl värda att testa under morgondagen. Mina burkar har jag precis ställt in i kylen så att de får stå till sig till. Fläderblomssillen smakar härligt somrigt med lite citron  och lime men björnbärsillen är min absoluta favorit. Jag åt den första gången på Kebnekaise fjällstation och det var så gott att jag frågade kocken om receptet.

    

Fläderblomssill 10port vid buffé

1 brk inläggningsfiléer

1/2 dl ättikssprit

1 dl socker

1,5dl vatten

6 fläderblomsklasar

10 vitpepparkorn

1 liten gul knipplök

skalet från en citron

skalet från en lime


Koka en 1-2-3lag med ättikan,sockret och vattnet. När lagen är klar (sockret löst sig) så stoppa ner de lätt mortlade vitpepparkornen samt fläderblomsklasarna. Låt lagen svalna ett. Under tiden skär du fileérna i bitar och skivar löken. Varva lök, sill, citrusskal i en glasburk. Häll över den avsvalnade lagen och låt stå i kylen ett dygn innan servering.


Björnsbärssill 10port vid buffé

1 brk inläggningsfiléer

1/2 dl ättikssprit

1 dl socker

1,5dl vatten

2 kanelstänger

ca 3-4dl frysta björnbär/blåbär

Koka en 1-2-3 men låt kanelstängerna koka med. Låt lagen svlna och varva under tiden bär och sillbitar i en glasburk. Häll över den avsvalnade lageoch låt burken stå i kylen ca ett dygn innan servering!


Glad midsommar!




Av Anna - 23 juni 2011 11:54

Imorgon är det ju som bekant midsommar och idag tänkte jag därför tipsa om mina favoriter på midsommarbuffén. Först ut är en somrig, söt och syrlig märängtårta som garanterat kommer göra succé till eftermiddagsfikat. Marängtårta är bland det somrigaste och godaste jag vet och kan varieras i oändlighet! Här blandas jordgubbar, lime, vit choklad och grädde i en härlig symbios.

 


Sommartårta med maräng, lime och jordgubbar
Marängbotten
100g äggvita
1 stänk ättika
100g strösocker
100g florsocker
Vispa ägg, ättika och strösocker till en fast maräng, och sikta sedan ner florsockret. Bred ut maräng till en rundel på ett bakplåtspapper och grädda i 100 grader i ca 1h. Marängen ska kännas torr och lossna från pappret när den är färdiggräddad
Limecurd
saften och skalet från 2 lime
1 ägg
25g smör
3/4 dl socker
Blanda saften, skalet, ägget och sockret i en tjockbottnad kastrull. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Vispa hela tiden. När krämen tjocknat klicka ner smöret och vispa ytterligare. Låt  krämen svalna.
Garnering
2 dl vispad grädde
50g grovt riven vit choklad
1 l jordgubbar i bitar
Montera tårtan precis innan servering genom att bre ut limecurden på marängen. Bred sedan på den vispade grädden och garnera därefter med jordgubbar, vit choklad och av lite limeskal!
Mums!

 

 




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards