Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg den 17 maj 2011

Av Anna - 17 maj 2011 20:14

 

Äntligen börjar jag känna mig riktigt frisk och kry från den envisa förkylningen. Så skönt.


Nu när våren och sommaren börjar krypa på ordentligt kliar det i mina saftkokarfingrar. Snart står syrenen i full blom och då ska jag göra en sats med syrensaft. Jag gjorde detta för första gången förra året och det blev riktigt lyckat.  Saften får dessutom en otroligt häftigt rödlila färg. Annars är rabarbersaft min riktiga favorit. Finns det något somrigare och godare än just rabarber?


Jag föredrar att göra kallrörda safter eftersom de smakar mer frukt och är friskare. Dessutom är det ju otroligt enkelt. Rabarbersaften pimpar jag lite extra med vanilj.  Här mina två favoritrecept:


Syrensaft
40-60 klasar blå bondsyren.

1-1,5 kg strösocker

50g vinsyra

1 citron

1,5 liter vatten

Skaka blomklasarna från ev. rapsbaggar. De brukar krypa undan om blommorna läggs ut på ett vitt underlag en stund. Lägg blommorna i en kruka eller annat djupt kärl. Koka upp vattnet. Rör ner sockret och rör tills det är helt löst. Lös upp vinsyran i lite sockerlag, blanda sedan ner det i lagen. Häll lagen över syrenklasarna. Riv skalet på citronen. Dela citronen, pressa den. Häll ner saft och rivet skal i lagen. Täck över.

Låt stå på svalt ställe i 5 dygn. Rör om ett par gånger om dagen.

Sila saften. Fyll den på rena kalla flaskor. Sätt på skruvlock. Förvara svalt.


Rabarbersaft med vanilj

 3 kg rabarber i tärningar
2 citroner
1 vaniljstång (finns i glasburk bland kryddorna)
60 g vinsyra
4 liter vatten
1 kg socker per liter avrunnen saft

Atamon till flaskorna


Gör så här:


Skölj o tärna rabarberna, tvätta o skär citronerna i skivor, dela vaniljstången i 4 cm stora bitar.
Lägg allt detta i en stor gryta. Strö över vinsyran. Koka upp 4 liter vatten i en separat gryta. Häll det kokande vattnet över rabarberna, citronerna, vaniljstången o vinsyran och låt stå i 2 dygn med lock på.
Efter 2 dygn silas allting.
Rör ner 1 kg socker per liter avrunnen saft. Rör länge tills sockret har löst sig.
OBS! Saften är färdig efter silningen, den ska alltså INTE kokas upp igen.
Häll upp på Atamon-behandlade flaskor.



Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards