Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under mars 2011

Av Anna - 20 mars 2011 17:19

 Elhyveln gjorde susen kan jag säga. Vilken skillnad! Dessvärre gick den sönder när vi hyvlat halva golvet. Så typiskt att allt alltid ska gå sönder just när man behöver det som bäst. Eftersom det inte är några affärer öppna här ute på landet på söndagar så vi fick vi gå över på plan b. Det vill säga värmepistol och spackel. Utrustad med gasmask, hockeyskydd för knäna och ett jävlaranamma var det bara att sätta igång. Rummet fylldes ganska fort med rejäl rök, inte särskilt hälsosamt. Men nu är åtminstone alla kanter i rummet gjorda och där kommer vi i vilket fall som helst inte åt med hyveln.


Nu står vi snart kosan mot Visby och avslutar helgen med Solsidan!


Av Anna - 19 mars 2011 15:10

 


Jag har legat på knä hela förmiddagen och dragit spik ur golvet men nu börjar jag närma mig slutet. Joakim har åkt till sina föräldrar för att låna en elhyvel. Vi tänkte nämligen testa att hyvla bort fernissan denna gång. När vi gjorde iordning köket försökte vi slipa bort fernissan men trots att vi använda matolja på slippapprena sattes de igen fort. Till slut fick vi värma med varmluftspistol och dra bort den varma fernissan med spackel men det var ett j-kla jobba kan jag lova. Nu har vi läst och kikat runt i olika byggforum och läst oss till att hyvel ska fungera bra. Ikväll lär vi veta vad som är det bästa alternativet.


Solen strålar utanför fönstret och det är lite svårt att motivera sig att vara inne ibland. Får njuta av våren inifrån istället. Här nedan är en syrenkvist som verkligen får mig att känna spirande vårkänslor. Vad har ni för er denna lördag?

 

Av Anna - 18 mars 2011 18:02

Härliga helg! Ikväll ska jag vi bara njuta av lite ledighet och det ska bli så skönt. Det blir slötittande på TV, ett glas vin och lasagne med hemmagjord pasta. Mumsfilibaba! Delar med mig av receptet på en sagolikt god lasagne nedan!


Imorgon däremot är det slut på sötebrödsdagar, då väntar spikdragning och borttagning av fernissa på närmare 70kvm golv. Önskar er alla en skön fredag!

 


Getostlasagne  

100 g soltorkade tomater

3 dl creme fariche

100 g getost

2 msk hackad färsk timjan

1 tsk salt 

1/2 tsk svartpeppar

2 1/2 dl mjölk

200 g färska lasagneplattor


Sätt ugnen på 200°C. Förväll de soltorkade tomaterna hastigt i lättsaltat vatten och finhacka de sedan.Blanda crème fraiche och getost tills det blir slätt. Tillsätt timjan tillsammans med mathacket. Krydda med salt och peppar. Smaka av. Späd med mjölken.
Varva med lasagneplattor och ostkrämen i en form. Avsluta med ostkräm. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter Servera med en fräsch sallad och ett glas rött!



Av Anna - 17 mars 2011 17:39

Som ni vet har jag tidigare gjort lampor av papperssnörre som jag är väldigt nöjd med! Till sovrummet tänkte jag nu vidareutveckla idén och göra en lite mer romantiskt lampa genom att använda spets istället för snöret. Har sett en liknande lampa på av Panduros bloggar och tyckte den gav ett mer ombonat intryck. Bilden nedan har jag lånat från bloggen Liini pysslar.

   


Spetsar och spetsdukar får man tag på billigt via Tradera eller en secondhandbutik. Jakten får påbörjas imorgon!

En beskrivning till hur jag gjort mina tidigare lampor hittar du här!

Av Anna - 16 mars 2011 19:44

alEtt säkert vårtecken är när de stora glassbolagen presenterar årets glassnyheter. Denna sommar finns det mycket gott att testa för oss lakritsälskare. Sia glass lanserar blandat annat en ny strut med det härliga namnet Hallonlakrits. En strut med härlig hallonglass och saltlakritsrippel. Även Truimfglass hänger på lakritstrenden och lanserar glasspinnen Star Wars med vaniljglass och saltlakritstäcke. Mums filibaba!

GB Glace bjuder även de på några spännande nyheter. Daimstrut Pear med härlig pärongräddglass. Två nya varianter av Magnum med Ghana choklad eller Caramel n`nuts och en härlig nya fräsch variant på Solero.

Av Anna - 14 mars 2011 20:30

      


Häromdagen läste jag boken "Plupp och tranorna" för mina elever på skolan. Jag har inte läst de böckerna sen jag själv var liten och blev alldeles överförtjust i de fina bilderna och de härliga texterna. Väl hemma kunde jag inte låta bli att gå in på Tradera och kika efter ifall det fanns några Pluppböcker till salu. Å, visst fanns de det!  För bara några kronor styck hittade jag fina gamla böcker med historia och patina över.


Gillar verkligen Plupp! Dels för att jag känner mig hemma i fjällvärlden och dels för att han är en skön figur helt enkelt! Böcker att glädjas åt!



Av Anna - 14 mars 2011 10:54

Efter en rafflande skidskyttestafett ägnades gårdagen åt spikdragning. Med hovtången och hammaren i högsta hugg var det bra till att börja med evighetsprojektet. Fem timmar senare hade jag fyllt en glasslåda med spik och åtminstone halva golvet var numera spikfritt! Ett tidsödande och monotont men ändå ganska lättsamt jobb. Förhoppningen är att kunna slipa golvet nu till helgen!


Ha en skön måndag!

Av Anna - 12 mars 2011 19:04

Vi har inte legat på latsidan idag heller kan jag lova. 70 kvm plastmatta har slitis ut, masonitskivor har rivits loss och spikar har dragits.Det värsta jobbet var nog ändå att släpa ner allt för trappan och ut på gården.

Lön för mödan fick vi dock för under den solkiga plastmattan fanns ett vackert och oförstört trägolv. Lite synd att de gett sig på med slipen tidigare annars hade jag gärna behållit det mörkbruna golvet. Himla snyggt till de ljusa väggarna.


 


   

Ett litet missöde inträffade dock under arbetet. Jag lyckades trampa in en spik rätt i trampdynan när jag inte var observant på att det var spikar kvar i masoniten.  Jag hoppas att det går bra och att jag inte fått in något skräp i foten.


Nu blir det middag och mello! Jag tror på Erik Saade även om det inte är min favorit!



Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards