Husprojektet-Från folkskola till drömboende

Alla inlägg under maj 2009

Av Anna - 14 maj 2009 14:13

Fullt upp här idag så det får bli ett kort inlägg. Tentaplugg, flyttpackning, IKEAförberedelser och däckbyte. Här i norr är det äntligen dags att ta av vinterdäcken och på Gotland står våren i full blom.


Bjuder på två härliga bilder. Den första är från uteplatsen vid skolpaviljongen (läs uthyrningsdelen) och den andra är på vårat vackra stenåldershus omgivet av grönska

Av Anna - 13 maj 2009 10:58

Igår kom de så äntligen! Efterlängtande som få! Dronning Ingrid, Red Pandora och Kronprinsessan Mary!


Jag pratar så klart om mina pelargonier. Det blir pappa som får förbarma sig över tills de får flytta in hos oss på Gotland. Litar nämligen inte på att Joakim har så gröna fingrar att han kan ta hand om dem på det sätt som dessa kungligheter behöver.


Har just fått lite nya härliga bilder på skolan. Ska välja ut några till hemsidan som ska uppdateras med lite sommarbilder. Återkommer när det är klart så kan ni få kika på resultatet på www.aguesthousegotland.com


Glöm inte tävlingen! Även du utan blogg kan deltaoch tävla  om en semester på Gotland!



Av Anna - 12 maj 2009 10:47

Då har vi bokat tid för lokalbesiktning av cafélokalen. Det blir den 28:e maj. Håll tummarna för att allt går vägen nu. Skulle vara så skönt att kunna få släppa den biten också.


Har även pratat med sängleverantören idag  och sängarna skulle lämna fabriken på fredag. I så slutet på nästa vecka skulle nog de 21 specialbeställda sängarna anlända Gotland. Ska bli så spännande att få se dem. Då kan vi ju också börja iordningställa rummen och lägga upp bilder på dessa på hemsidan.


Igår hade jag ett litet avskedsfika för mina vänner häruppe i norr. Det bjöds på äppelpaj och sega solrossnittar. Det sistnämda var en riktig hit, så det blir perfekt för caféet. Väldigt trevligt hade vi också. De flesta är klara med sina studier nu, så vi sprider ut oss över hela landet. De här är ju en tid i livet då alla på något sätt börjar om på nytt.


Glöm inte att delta i tävlingen! Gotland är fantastiskt på sensommaren!

Av Anna - 10 maj 2009 14:59

Har gjort iordning ett förslag till meny för cafeét i sommar. Det är otroligt svårt att begränsa sig för det finns ju så fantastastiskt mycket goda bakverk.Jag tror att vi kommer variera menyn efter inspiration och efterfrågan. Här är dock mitt förslag på meny, vad tror ni?


Kom  gärna med förslag på ändringar eller annat!


       

Här hoppas vi av att du ska få njuta av en riktigt god och härlig fikastund. Utbudet varierar från dag till dag men du hittar alltid något av följande och kanske en eller annan överraskning. Varmt välkomna till oss!

Varma drycker 17kr

Kaffe

Te

Choklad


Kalla drycker15kr

Svalkande saft (jordgubb, rabarber eller fläder)                                       

Iste

Mineralvatten

Juice

 

Småkakor och andra gobitar 15kr           

Apelsin och mandelbiscotti

Sega solrossnittar                                     
          

Salmbärsgömmor                                                   
     

Chocolate chip cookie                                   

Maränger med jordgubb- eller chokladmarorering

Delicatoboll                                                  

                                     

Bullar, muffins och mjukkakor 18-22kr

Rabarbermuffins

Succékaka

Lakritskaka

Seg chokladkak med kokostopping                                                      

 Våra egna Ronebullar med saffran                                           
                    


Pajer och bakverk     25kr                                                   
   

 Varje vecka erbjuder vi en ny spännande paj eller bakverk på menyn. Vad sägs om blåbärspaj, limepaj, cheesecake eller krämig chokladkaka med kolatopping.                     

                              


                                                  
       

                                                      

 
Av Anna - 10 maj 2009 10:48

Igår blev jag äntligen klar med kompletteringarna till vårt egenkontrollprogram. Har dragit mig för att göra det länge men när jag väl kom igång gick det ganska smätfritt och fort. Hittade ett liknande på program på nätet som jag hade mycket hjälp av. Känns fantastiskt skönt att vara klar  med det. Nu kan i allafall inte det stoppa oss från att få ha vårt café i sommar.


Gjorde också klart honungsettiketerna men känner mig inte riktigt nöjd med resultatet. Word är inte det mest lättarbetade designprogrammet. Får nog skaffa mig något annat om jag ska designa mycket framöver. Hursomhelst så hade jag en tanke i huvudet om hur etiketten skulle se ut men i verkligen blev det lite too much.


Men så kom räddningen...I morse hörde en kompis av sig och undrade om hon fick designa vår cafemeny. Hon hade nämligen en kursuppgift där de skulle göra det. Klart man inte tackar nej! Hon lovade att designa honungsettiketten också!  Vänner är det bästa man kan ha.


Sist men inte minst undrar jag om någon av er kan tipsa om var man hittar en trevlig gästbok. Jag tycker det hade varit väldigt trevligt att ha en sådan uppe i cafeét. Särskilt nu i samband med invigningen och vår första sommar.



Av Anna - 9 maj 2009 15:29

Så var dags att börja packa och ta farväl av mina 5 år i Luleå. Det är med både vemod och gläjde jag lämnar studentlivet och Luleå för att bege mig mot Gotland. Jag åker härifrån nästa måndag så det är inte många dagar kvar nu.

Något som jag reflekterat över är varför man börjar värdesätta saker precis när det är dags att flytta.  Jag har funderat på både hur jag ska överleva utan få plocka lingon och utan vintrar med snö. De första har jag bara gjort 2-3ggr häruppe så det är ju lustigt att jag fått för mig att det är livsviktigt helt plötsligt. Man är ju bra rolig ibland :)


J är ute i Rone nu och håller på att iordningställa diskrummet till caféet. Han skulle också börja montera upp den affärsdisk som vi köpt. Jag la ner planera på att köpa en kylvitrin istället blev det en vanlig drickakyl som vi kan använda till både dryck och eventuella bakverk. Vilket påminner mig om att jag måste ta tag i kompletteringen till egenkontrollprogrammet. Lyckas alltid komma på orsaker till att slippa skriva den.


Idag tänkte jag också göra klart ettiketterna till våra honungsburkar. Tror jag börjar med det!


Tar fortfarande gärna emot bakrecept och tips på snittar/tilltugg och trevliga festlekar.


Trevlig lördag till er alla!


Av Anna - 8 maj 2009 14:18

Nu har vi ju vår egna skola men hade vi inte haft det så jag varit väldigt nyfiken på det här objektet. Vilket otroligt arbete de lagt ner på renovering. Blev otroligt sugen på att börja renovera i vår skola.

För fler härliga bilder kika in här:

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/415137



Av Anna - 7 maj 2009 15:47

Tänkte på att tipsa om ett litet förlag som gör alldeles fantastiskt söta böcker som är perfekta ge-bortpresenter. Böckerna passar verkligen för alla tillfällen, dop, graviditet, brölopp, födelsedag eller bara som en liten uppmuntran.

Förlaget heter Glimra förlag och ni hittar dem på: http://www.karleksforklaring.se/


Just nu har ni de en tävling där man kan vinna ett exemplar av alla deras böcker. Ingen dålig vinst!




Presentation

Hej! 

 

Roligt att du hittat hit! Här blandas vardagsliv, pyssel och renovering av vår gamla skola samt tankarna om att leva med ett svårt sjukt barn!

Välkommen!

Vill du synas här?

Vill du kanske sponsra en bloggtävling, synas på min blogg eller bara komma i kontakt med mig så maila på anna@aguesthousegotland.com

A Guesthouse Gotland

    
  

Sommartid driver vi ett mysigt, personligt och rofyllt guesthouse i vår vackra skola! Välkommen att kika in på A Guesthouse Gotland  

Bloglovin

bloglovin

Jag är medlem i Inspirationsfabriken

 

Besöksstatistik

Fina inredningsprylar

Beauty 250x360

Bloggar jag gillar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Filmklipp från vårat hem

  Klicka HÄR

Länkar

RSS

Zalando

Matbloggstoppen
Matbloggstoppen

Skapa flashcards